Är det OK att koppla ihop ett 15 mm kopparrör med ett gängat järnrör med hjälp av en standard förkromad 15xR15 halvkoppling?
Järnröret är 17 mm i ytterdiameter.

Dvs fungerar det (och är det tillåtet) att skruva på en standard halvkoppling på ett gängat järnrör (och därigenom klämma fast ett kopparrrör)?
(Det är nog dessutom precis på håret att man kan föra in ett 15 mm kopparrör i ett 17 mm järnrör.)

Rent generellt; vad för krav ställer en halvkoppling på "motparten"? Det är ju viktigt att klämringen får vila mot rätt yta och verkligen kläms ihop.

Har suttit en radiator som jag skall byta ut till en handukstork.

Alternativet är förstås att ta en "rak övergång inv 15xR15", skruva på den på järnröret (med gängtejp) och sen klämma fast kopparröret i andra ändan.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
ja det är tillåtet att skarva koppar med järnrör, men jag tror inte du kan ha en halvkoppling direkt på järn.
Du ska nog ha en övergång som gängas på gängorna på järnröret, och är kombinerad med klämringskoppling i andra änden.

Om järnröret är 17mm i yttermått så är det R10 dimension.
Du ska då ha en övergångs koppling med dimension R10 - 15mm
Just R10 - 15mm verkar inte finnas på Rinkabyror.se nu när jag tittar.
Men om du sätter (3721) R10 - 12 på elementröret + 12mm Cu + (3718) 12 - 15R så funkar det,

Förutsatt att det är R15 ansl. på handdukstorken

Det tror jag skulle bli bra.
 
Tack. Dock vill jag ej gå ner till 12 mm rör för då stryps ju flödet lite. Håller mig helst till 15 mm Cu.
Jag får leta lite efter passande kopplingar.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
jag har provat! det fungerar. case closed
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Staffans2000
Visst tusan räcker det med 12mm.
Har du sett hur litet hålet är i en termoststventil?
 
Ja, det kanske stämmer. Hmm?
Dock så har jag läst flera rekommendationer på att radiatorrör inte får vara tunnare än 15 mm.
Ja, vad skall man tro? :)
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Ska halvkopplingen täta så måste änden vara hyfsat plan och vinkelrät och kraven på detta ligger inom vad man åstadkommer med en vanlig fil. Filspån i termostatventiler är dock inte så kul, så är änden skrôvlig och eländig skulle jag ta en övergång med klämring.
 
Ang små dimensioner: Jämför hur stor ledaren är i en Diazedsäkring (Propp) med ledarna in och ut, eller hur liten dimension rören genom vattenmätaren har i en större anläggning. Att ha en "kort" sträcka med små dimensioner påverkar systemet mindre än man tror. Det är när det är längre sträckor det börjar märkas.
 
Du får inte glömma bort tjockleken på godset i dina järnrör jämfört med koppar.

Mätte precis mitt avsågade R15 i taket, R15 mäter som bekant 21mm yttermått, och har 15 innermått pga. det tjocka godset.
Så ditt R10 rör som är 17mm ytterdiameter, tjocklek på gods ~3 mm så du har inte mer än 11-12 mm inuti i alla fall.

Lovar att det blir bra med 12cu
Eller ungefär precis samma flöde.

:)

Jocke
 
OK. Tack alla.
Jag kör med 12 mm Cu vilket jag har hemma.
Kan därför stryka planerat inköp på Rinkabyrör av 15 mm Cu och bockverktyg för 15 mm - 1 tusenlapp sparad. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.