hur mycket fall ska det vara på ett avlopp från dusch, toalett. vi har bilat upp vår källare för att byta rören och nu börjar det bli dags att få till detta?
 
Hej.

1 cm per m har jag för mig att det ska vara.
 
  • Gilla
Soup
  • Laddar…
Det har jag också hört. Har man för stort fall rinner vattnet iväg och det blir snabbt stopp i ledning. Om det behövs lägger man in ett "lodrätt rör" om man har stor nivåskillnad.
 
Det beror på dimensionen på röret men om det är 110mm så stämmer 1 cm per m. Annars är det 1,5cm/m för 75mm och 2cm/m för 50mm.

Men det är väl mest rekommendationer...

Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli stopp av att man har för stort fall, eller vad ett lodrätt rör skulle hjälpa...
 
Staffans2000
Minimifall: 1%.
Allt annat snack är rena lappri.

Staffan

Vertikala rör skall enligt föreg. hypotes rendera i omedelbart stopp??????
 
Mikael_L
Men isåfall är det en rätt spridd missuppfattning.
För jag vet inte hur många gånger jag hört/läst att det kan bli stopp pga för stort fall, typ mer än 2 cm/meter ...
Det brukar förklaras med att då rinner vattnet undan snabbare än "skiten".

Jag läser mycket gärna lite fler åsikter om detta, särskilt om någon från "tank och slam" har förvärvat lite praktiska kunskaper i ämnet ... :)

Fast jag håller med om att extremfallet vertikala rör och direkt stopp verkar osannolikt.

edit:
Jag ska väl också tillägga att jag sitter verkligen inte på någon egen kunskap i det här ämnet. Mitt, förhoppningsvis, aningens provocerande inlägg är för att jag helt enkelt vill få höra lite åsikter och resonemang i denna fråga.
Jag kommer själv stå i valet och kvalet ang avloppets fall ganska snart. Och för mig gäller det fall från tvättställ och toastol ända ut till tomtgräns.
 
0.1 mm per meter är de med andra ord 1% .
så de är inte mycket, överdriv aldrig fallet heller..

lyssna inte på nått annat svar håller på att garva ihjäl mig . alla lekmän..ojoj
 
"0.1 mm per meter är de med andra ord 1% .
så de är inte mycket, överdriv aldrig fallet heller..

lyssna inte på nått annat svar håller på att garva ihjäl mig . alla lekmän..ojoj"

nu vet ja inte om ja missuppfattar detta men 1% tolkar ja som 1 procent dvs 1 av 100, på 100 cm är det väl ändå 1cm o inte 0.1mm????
 
  • Gilla
Jonsa81
  • Laddar…
Staffans2000
lordvvs skrev:
0.1 mm per meter är de med andra ord 1% .
så de är inte mycket, överdriv aldrig fallet heller..

lyssna inte på nått annat svar håller på att garva ihjäl mig . alla lekmän..ojoj

Jahaa.
Så om ett rör skall läggas nedför en längre slänt så drar du det som en cerpentinväg i alperna, eller kanske som en trappa för att inte överstrida ditt maxfall på imponerande 0,1 promille!!!!!
Om folk skulle följa dina kompetenta råd skulle även landets spolbilsägare garva ihjäl sig.

Vilken tur vi LEKMÄN har, som blivit välsignade med all denna klokskap som du så generöst delar med dig av.

För att reda upp i röran som den skrattande experten åstakommit, gäller följande ang lutningar: 1cm/M = 1%. 1mm./M = 1 promille

Lekmannahälsningar: Staffan
 
Mikael_L skrev:
Det brukar förklaras med att då rinner vattnet undan snabbare än "skiten".
Det är väl risk för att man blir för privat nu, men oftast är väl skiten tyngre än vattnet. Och då åker den väl i så fall fortare än vattnet om det är ordentlig lutning på röret. Och i de fall den är lättare än vattnet så lär den väl åtminstone åka minst lika fort som vattnet.
 
Faidros skrev:
Det är väl risk för att man blir för privat nu, men oftast är väl skiten tyngre än vattnet. Och då åker den väl i så fall fortare än vattnet om det är ordentlig lutning på röret. Och i de fall den är lättare än vattnet så lär den väl åtminstone åka minst lika fort som vattnet.
Vilket som är tyngst spelar ingen roll. Släpp en boulekula och en tennisboll från samma höjd, de slår i backen samtidigt. Det finns däremot risk att skiten släpar sig kvar mot botten av röret och att vattnet hinner rinna förbi.
 
dinolurfen skrev:
Vilket som är tyngst spelar ingen roll. Släpp en boulekula och en tennisboll från samma höjd, de slår i backen samtidigt.
Ja, i vakuum. Men i luft kommer boulekulan ner först (och i vatten går de inte ens åt samma håll).


dinolurfen skrev:
Det finns däremot risk att skiten släpar sig kvar mot botten av röret och att vattnet hinner rinna förbi.
Det tänkte jag inte på.:)
 
Bajs har ju lite svårt att rinna i ett rör, om man inte är väldigt lös i magen :) Vattnet spolar ju med det fasta avfallet och blir det för mkt fall så rinner vattnet undan för fort och då kan det fasta bli stående i röret. Har man ett lodrätt rör skall man ju undvika 90 graders böj då det fasta åker in i en "vägg" annars. Jämför det med att åka vattenrutschkana.
 
Mikael_L
Fein skrev:
Bajs har ju lite svårt att rinna i ett rör, om man inte är väldigt lös i magen :) Vattnet spolar ju med det fasta avfallet och blir det för mkt fall så rinner vattnet undan för fort och då kan det fasta bli stående i röret. Har man ett lodrätt rör skall man ju undvika 90 graders böj då det fasta åker in i en "vägg" annars. Jämför det med att åka vattenrutschkana.
Fast i en vattenrutschkana är det betydligt mer än 1% fall, och där blir åtminstånde inte jag stillastående i röret. (Om jag nu ska jämföra mig själv med en bajskorv ...;) )

Och i den brantare rutschkanan rinner jag iväg än fortare ...
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.