Jag håller på och jagar en dammsugare att koppla på elverktygen. Kikade på Festool CTL-22 för 4395,00+moms. Jag hittade dock en Flex dammsugare för 3560,00+moms.

Förutom priset ingår till Flexen också städsakerna som till Feston kostar ca 1500,00 + moms.
Flexen har också större behållare 36l, som namnet antyder. Feston suger lite mer luft per minut, men effektmässigt verkar de vara lika starka för övrigt.

Är det nån som har provat den och ev. också nån Festooldammsugare som kan berätta vad de tycker.
 
Jag provade faktist en idag lite snabbt bara, men den var helt ny så har inte testat den på riktigt, en kollega köpte en ihop med en giraff. Han skulle slipa hela helgen så kan återkomma med hans åsikter sedan. Tyckte den kändes väldigt gedigen men det brukar ju allt från Flex vara. Den har ju automatisk filterrengöring och det fungerade iallafall, den "hickade" när man höll för insugshålet, den funktionen verkar bra. Påsen som följde med såg ut att vara rejält dyr dock men festool är väl knappast billigare.
 
hallå
flexen är egentligen en kärcher, som ha filterrengöring vilket festoolen inte ha. så du slipper köpa dyra påsar till den som du behöver till festoolen så flexen är en klart bättre affär.

Mvh tobbe
 
selle79; du behöver bara köpa en påse till festo'n, en longlifepåse.
 
ja precis men e de ändå värt så mycket mer pengar, för så mycket bättre grejer är ju knappast festoolen jämfört med en flex (kärcher)
 
Jag vill gärna höra hur helgen med Flexen varit. Jag ska kolla lite om filtren, vilka klassningar de har på det.
 
Våra målare kör med bland annat en flex dammsugare och har nog aldrig fällt en dålig kommentar om den.
Flex gör gedigna och fina maskiner så dammsugaren är nog inget undantag.
 
Har köpt en beg. Flex vc 35 l mc för en tid sedan.
Fick inte med någon bruksanvisning dock.
Finns det någon vänlig själ som kan bistå mig med en kopia eller en möjlighet att ladda hem en egen???

Mvh
Stuno
 
Slure skrev:
Har köpt en beg. Flex vc 35 l mc för en tid sedan.
Fick inte med någon bruksanvisning dock.
Finns det någon vänlig själ som kan bistå mig med en kopia eller en möjlighet att ladda hem en egen???

Mvh
Stuno
Denna kanske?:)
 
jag har en S36 (tror jag) det jag kan reta mig på är att det inte finns någon plats för kabeln inte heller nåt att linda upp slagen på.
Det 1 fäste på varje sida som man viker ner för att knäppa fast motor delen med själva behållaren, ett spänne gick sönder för mig, fick ett nytt direkt av Flex, men det funkar inte riktigt bra rätt som det är så ramlar underdelen av det har jag löst med ett litet spännband... inte så snyggt men det funkar.
Nu på slutet har även hjulaxeln ramlat av vet inte riktigt varför.... det går att lösa genom att skruva fast ett litet bleck

På själva dammsugar funktionen finns inget att klaga på, möjligen att det inte finns tömningsbara påsar men som Flex sa, du lägger ut flera 1000 kr på att få upp dammet ska du då verkligen skaka ur den och damma runt...?

Jag misshandlar nog min dammsugare rätt mycket, ligger och skramlar i bilen, ramlar omkull, ramlar ur bilen och jag bär in den på nästan alla jobb
 
det är en s47 jag har och inget annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.