Hej
När de byggde vårt hus så hade de fått dit allt för mycket rullar från Paroc ( PAROC UNM 37zp?) och de lämnade kvar det som inte behövdes.
Frågan är vad man lämpligt sätt kan använda dem?
Vi har tänkt att börja med att isolera uteförrådets väggar med Paroc för då får vi med en del brandskydd.
Men rullor verkar vara mer krångliga att sätta fast än isoleringsskivor. Går de att använda i taket utan att det är för besvärligt? Plus är ju att vi slipper köpa mer isoleringsmaterial :)

/Olle
 
Klart de går att använda i taket.. dock är det väll lite krångligare just i taket. Men det fungerar utmärkt om man tittar ur ett isolerings synvinkel.

För Väggar & golv är mattor utmärkt.
 
Klart de går att använda i taket.. dock är det väll lite krångligare just i taket. Men det fungerar utmärkt om man tittar ur ett isolerings synvinkel.

För Väggar & golv är mattor utmärkt......................................blir dom verkligen där på väggarna?
De väggar jag river i, tycker jag att isolering på rulla mest kasar ned en bit med åren.
 
  • Gilla
MånsG
  • Laddar…
rulle ska inte användas i vägg, där ska det vara skiva.
 
fridhem skrev:
rulle ska inte användas i vägg, där ska det vara skiva.
Nja... Isover håller inte med om det.. Men det är säkert enklare & kanske säkrare med skivor.. Men tex isover har rullar för tex ljudisolering i mellanväggar, även rullar för isolering i yttervägg mellan trä reglar.

Dock så framgår inte det i deras "gör det själv" beskrivningar.. Kanske beroende på att det är svårare? tanken är ju knappast att den ska rammla ner med tiden..
 
Per-Erik skrev:
Nja... Isover håller inte med om det.. Men det är säkert enklare & kanske säkrare med skivor.. Men tex isover har rullar för tex ljudisolering i mellanväggar, även rullar för isolering i yttervägg mellan trä reglar.

Dock så framgår inte det i deras "gör det själv" beskrivningar.. Kanske beroende på att det är svårare? tanken är ju knappast att den ska rammla ner med tiden..
Någon visade bild på vägg som isolerades med rulle (kan inte hitta inlägget) där såg man att det blev en glipa upptill. Redan i början av ett isoleringarbete, så strular det med rulle. Men det är kännt att isoleringen på rulle kasar/sätter sig med åren.
 
Låter ju som om ni är ganka eniga.. Och med tankte på att Varken Isover eller Parco har "gör det själv" instruktioner när det gäller rullar i väggar så kan man ju anna att inte änns dem tycker det är en bra idé.

Själv hade jag nog föredragit att köra skivor framför rulle.. Men har man redan rullar som ligger så är det ju klart att man skulle vilja nyttja dem..
 
Per-Erik skrev:
Låter ju som om ni är ganka eniga.. Och med tankte på att Varken Isover eller Parco har "gör det själv" instruktioner när det gäller rullar i väggar så kan man ju anna att inte änns dem tycker det är en bra idé.

Själv hade jag nog föredragit att köra skivor framför rulle.. Men har man redan rullar som ligger så är det ju klart att man skulle vilja nyttja dem..
Det mesta som blev kvar är skivor tack och lov, men så är det även några rullar och antingan kan vi använda dem eller slänga dem.
 
Mikael_L
Å andra sidan är väl rullarna perfekt till taket (och trossbotten ifall du behöver där).
Jag tyckte mig läsa i första inlägget att du även behövde till tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.