Vad kan denna dosa användas för? svart/vit/röd är normala färger för matning i huset. Det går en oisolerad tråd från skruven med jorden ner i det högra röret. Lådan sitter i sovrummet på en yttervägg (sutteräng). Dosan är i metall, och det högra röret verkar ha någon slags skärmning. De två vita kablarna sitter ihop, typ billig högtalarkabel.
 
micce skrev:
denna dosa
Jo, en bild kanske är bra.
 
  • DSC00260.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det där ser inte OK ut!!! mät om du har spänning i sockerbiten, du bör ta reda på vad som kan tänkas va kopplat över detta, de där små kablarna ser inte ut att vara 1,5mm2 och kommer brinna av vid kortis, kopplai sär det och se vad som slocknar!
 
Skulle nog snarare säga att han inte ska koppla isär det. Ta o mät ifall du har spänning där, och kontakta sen elektriker. Vet du om nån före detta ägare har haft nått i lådan eller satt det t.o.m nått där när du flytta in?
 
hus byggt i början av 70-talet?

Jag skulle kunna tro att det är gammal värmekabel som är ingjuten i vägen, vanligt i radhus på 70-talet. brukar stå något kryptiskt på gruppschemat.

Finns det liknande hus i närheten? kolla i så fall med grannarna om dom vet..
 
Jag tycker att det ser ut som tele ledning inkommande(de runna vita kablarna)? För att sedan gå vidare till andra utag i huset....Kolla
 
??? du skoja..

svart och vit = fas och nolla

röd = skydds jord

oftast.

starkström är det troligtvis.

teledosor ser inte ut så där.

telia har inte den typen av kablar.
 
el_richard skrev:
hus byggt i början av 70-talet?

Jag skulle kunna tro att det är gammal värmekabel som är ingjuten i vägen, vanligt i radhus på 70-talet. brukar stå något kryptiskt på gruppschemat.

Finns det liknande hus i närheten? kolla i så fall med grannarna om dom vet..
I väggen?? det har jag aldrig hört talas om, men en polare till mig har TAKVÄRME, jag höll på att dö av skratt när jag hörde det, skulle vara roligt att fråga den arkitekten hur han anser att värmen vandrar..
kan tilläggas att polaren har något högre IQ än arkitekten och har stängt av detta och kör med vanliga hederliga element vid fönstren samt en braskamin.
 
kallas något liknande "köldbrygga" , gammeldags golvvärme, finns ett 500 tal sådan radhus i södra stockholm. (segeltorp, huddinge)
 
Jag har också takvärme i större delen av vårt hus (men konvertering pågår). Det var vanligt som en exklusivare form av uppvärmning på 70- talet. I marknadsföringen hävdades det att man sparade energi. För takvärme skulle genom strålningsvärme från taket göra att man med huvudet skulle uppfatta rummet som varmare än det var, och då skulle man kunna hålla ca. 2 grader lägre temp i huset. Bör kanske tillägga att vi inte ägde huset när takvärmen installerades.
 
hempularen skrev:
Jag har också takvärme i större delen av vårt hus (men konvertering pågår). Det var vanligt som en exklusivare form av uppvärmning på 70- talet. I marknadsföringen hävdades det att man sparade energi. För takvärme skulle genom strålningsvärme från taket göra att man med huvudet skulle uppfatta rummet som varmare än det var, och då skulle man kunna hålla ca. 2 grader lägre temp i huset. Bör kanske tillägga att vi inte ägde huset när takvärmen installerades.
ja du gör klokt i att koppla bort energiboven, för oftast fryser man om fötterna och inte huvet, då all kroppsvärme vandrar även den uppåt. det blir svett i pannan och fruset om fötterna helt enkelt..
 
se sidan 10...

http://www.ensto.com/www/swedish/in...tachment/Elvarme_och_Frostskyddslosningar.pdf


har faktiskt monterat takvärme folie för 7 år sedan, p.g.a försäkringsskada (vattenläcka) då skulle taket återställas...

Men vilka underliga konstruktioner dom gamla människorna hade, som sagt värme går ju uppåt.

Hela entre´n (och koridorer) på sabbatsbergs sjukhus var uppvärmt med vattenburen takvärme.... ca 600 kvm
 
el_richard skrev:
se sidan 10...

[länk]


har faktiskt monterat takvärme folie för 7 år sedan, p.g.a försäkringsskada (vattenläcka) då skulle taket återställas...

Men vilka underliga konstruktioner dom gamla människorna hade, som sagt värme går ju uppåt.

Hela entre´n (och koridorer) på sabbatsbergs sjukhus var uppvärmt med vattenburen takvärme.... ca 600 kvm
HEHE, möjlig bildtext till sid 10:
"titta älskling, jag ser värmedaller uppe vid taket, vi kanske ska hänga upp sängen där istället så vi slipper frysa?
-äsch, gå och vrid upp termostaten ännu mer eller ta på dig en jacka istället... :D:D:D
 
el_richard skrev:
hus byggt i början av 70-talet?

Jag skulle kunna tro att det är gammal värmekabel som är ingjuten i vägen, vanligt i radhus på 70-talet. brukar stå något kryptiskt på gruppschemat.

Finns det liknande hus i närheten? kolla i så fall med grannarna om dom vet..
Japp, -71. Låter rimligt, skall kolla mid grannarna. Står inget i centralen, har inte hittat var matningen kommer från.
 
Visst, Det skulle väl kunna vara en värmekabel som matas därifrån,men det känns inte så troligt just nu, med tanke på att det är ringledning som går ner i det högra röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.