Hej,

vi är nya på denna website men har läst en hel del bra artiklar och inlägg i detta forum. Vi har precis köpt ett gammalt trähus anno 1945 cirka (200m2) och har inlett arbetet med att ta fram trägolven som gömts under mattor och plastgolv. Hela övervåningen är klar och trägolvet golvet skall bara slipas av behörig utförare, det är vackra gamla furu plankor som är cirka 4 cm tjocka och varierande breda, de flesta är nog 10-15 cm breda. Nu till själva frågan, en trätrappa ned (samma träslag) så har vi en hall med samma typ av trägolv som också håller på att tas fram, men häromdagen så gjorde vi upptäckten att förra ägaren har kapat alla plankor i vardagsrum och matsal och lagt in stavparkett istället, underlaget verkar vara hårda spånskivor av något slag, under det finns bara balkarna kvar. Ugh, varför ta bort dessa massiva och vackra träplank och sedan lägga helt nytt med samma funktion, dom kunde ju ha sparat plankorna som redan var lagda och lagt något tunnare som underlag för parketten?

Om man skulle vilja ge sig på arbetet med att lägga in nya trägolv i de stora rummen på undervåningen, går det ens att få tag på liknande plankor som original, hur mycket skulle det kosta och var finns det att köpa i så fall ?

Tack. :)
 
I
Ja det går att få tag i golvplank, men det är ett himla jobb att lägga golvet.

Först ska du ha tag i materialet. Ett sågverk får kontaktas. 4 cm tjocka golvplank är inget som finns i handeln. Se till att det blir vinterfälld norrlandsfur av grövre dimension. Kvarterssåga virket. Annars slår det sig med årsringarna i ytveden (som strävar efter att räta ut sig) vid genomsågning (vanligaste sågmetoden). Blir det genomsågning rekommenderas att flera parallella snitt till minst halva djupet läggs på baksidan av plankorna längs med för att bryta årsringarna och virkets benägenhet att räta ut sig med dem.

Därefter ska golvet kapas till och läggas in löst i rummet (det får absolut INTE fästas) för torkning med kärnsidan uppåt. Och den torktiden ska vara över en värmesäsong och en sommar (alltså ett helt år).

Sen är det dax att lägga golvet slutligt och helst under hösten, då luftfuktigheten är på väg upp även inomhus. Läggs plankorna intill varandra kommer de ändå att svälla en bit men dra ihop sig när uppvärmningssäsongen startar. Springorna mellan tiljorna blir då genomsnittliga.
_________________
Byggaren
 
Ett tips kan vara att fösöka hitta rivningsvirke, så gjorde jag när jag hittade golvvirke.
Jag fick ta ett golv från en gammal skola som var under rivning, utan kostnad mot att jag själv rev ut det.
Det virket var naturligtvis helt torrt, enda bekymret var att slipa det, säkert hundra år gammalt och stenhårt, men det gick efter mycken möda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.