Hej!
Om man ska lägga in ekparkett i ett kök, hur gör man för att få det så tåligt som möjligt? Finns det olackad parkett som man lackar efter att det är inlagt för att inte få öppna skarvar mellan brädorna? Har ni några bra tips?
Sova
 
Om du inte har tänkt att vattna golvet så tror jag inte du behöver göra nått särskillt:D;)
 
Du får räkna med märken mm, det kan inte hjälpas. Ek är hårt men det är en förskärare också. Och tappar du ut en burk rödbetor så får du fläckar.

Jag har parkett och har redan gjort en del märken. Spill av vatten påverkar träet, men det verkar väldigt vänligt inställt till att återgå till normalt läge.

Se till att köpa en parkett som går att slipa om 5 år.
 
Jag har sedan fyra år ekgolv i köket samt 3 småkottar (3+6+6 år). Golvet ser fortfarande ut som nytt. Och skulle det ske någon större olycka går det alltid att slipa golvet. Kör på som vanligt....//Doctool
 
Man brukar väl lägga en limsträng i skarven om jag förstått rätt så inte vattnet tränger ner på djupet.
 
Om du hårdvaxoljar golvet behöver du inte slipa. Bara att lägga på mer när det behövs. Jag är nöjd än så länge.

Jag la in Rappgo/Mörkaskog 204 mm breda ek"plank" (inte klick utan lim) och la på Osmos sidenmatta hårdvaxolja.
Halt som attan de första veckorna efter, men nu är det kanonbra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.