Vi funderar på att sätta in centraldammsugare i vårt nybygge, men det finns en uppsjö varianter att välja mellan. Skulle vilja höra era erfarenheter. Vilken är bäst? Vilken har bäst pris? Svårt/dyrt med reservdelar? Osv., allt som kan vara matnyttigt! Och vad placerar man den lämpligast? Har inget garage till en början, funderar på klädvården eller städskåpet (men det sistnämnda blir nog väl trångt).

Vi vill ha en som man inte behöver påsar till och som inte låter för mkt. Något annat som är vettigt att tänka på? Huset är 1 1/2 plan, ca 166 kvadrat.
 
Hej!

Vi köpte vår centraldammsugare (Elektrolux) från www.tretti.se för ca 2 år sedan. Priset de hade där var oslagbart och allt fungerade jättebra, rekommenderas! Vi resonerade så att vi ville ha ett känt märke (lättare med reservdelar) men vi vill inte betala mer än nödvändigt!

Vi har placerat dammsugaren i källaren vilket funkar perfekt, jag tror inte man kan sätta in den i en garderob..? man bör dessutom sätta dammsugaren så att man kan leda ut utblåset utomhus. Har ni varken garage eller källare så tycker jag ni ska försöka placera den i en klädkammare/tvättstuga/pannrum eller liknande. De är lite skrymmande och de låter visserligen inte så mycket, men ljudisolering är ändå aldrig fel.

Tänk på att placera uttagen på lämpliga platser. Vi har ett relativt fyrkantigt hus så vi har ett uttag på varje våningsplan. (Vi planerar att sätta passade ventiler under köksskåpen när vi renoverar. Då kan man snabbsopa dit!)

För att veta hur lång slang man behöver så är mitt tips att ta ett snöre och mäta upp den längd man tror är lämplig (12m?). Fästa snöret där man planerar ett uttag och sedan går man runt i huset och se så man når i alla hörn, bakom alla soffor, runt alla bord!

Jag rekommenderar även att man har avstängare på handtaget. Rätt var det är så ser man barnsstrumpor eller leksaker på väg in i dammsugaren och då är det bra att snabbt kunna stänga av!

Vår dammsugare fungerar både med och utan påsar. Jag tycker det är lättsammast med påse (bara lyfta ut i soptunnan och tömma), fast vi behöver bara tömma ca 1g/år....
 
Glöm bara inte bort att slangen tar stor plats. 12 m slang är inte det lättaste att förvara ;)
 
Jag har installerat en Beam i vårt befintliga hus för 5 år sedan och vi är mycket nöjd med den modellen.
Vårt hus är c:a 150 kvadrat i två plan och jag satt ett uttag i trappen mellan våningarna och med en slang på 10 m når jag överallt.
Jag rekommenderar att man sätter flera uttag (kanske ett par per plan) och använder kortare slang, 10 m är lite bökigt men för mig så förenklade det installationen.
Kom ihåg att ni behöver utrymme kring centralenheten för att tömma sugaren, det funkar inte om det blir för trångt.
I övrigt som ovan, rör ut för utblåset, avstängning i handtaget, räkna med en viss ljudnivå etc.
 
Tack för inläggen! Vi funderar lite på en Electrolux, blev faktiskt tipsade om en från tretti.se just... vad har ni för modell ulricac?
 
Jag sitter på jobbet just nu så jag kan inte kolla men jag ska försöka komma ihåg att titta efter ikväll.

Jag återkommer!
 
Kan någon posta en bild på sin placerade CD? Gärna med placering i sitt garage (vilket vi har tänkt).
 
vi installerade en elecrolux i vårt hus. Jag har 2 uttag på övervåningen och ett på källarplanet. Det var ett helvete att få dessa 3 rör att mötas till ett kan jag meddela. Det är ju plast och går inte helt lätt att anpassa. Jag löste det till slut med grov trädgårdsslang den sista biten in i damssugaren.

I övrigt funkar det klockrent. Låter inget på övervåningen och är smidigt. Tänk som sagt på att ha åtminstone en meter fritt över damsugaren så att ni kan lyfta ur påsen och tömma. Övrig installation var busenkel, bara att trycka ihop rören med medföljande gummipackningar och eventuellt tejpa lite silvertejp i skarvarna.
 
Vi installerar Canvac Q Smart i vårt husbygge. Lättplacerad enhet med tömning framifrån.
Vi får återkomma med ett betyg senare när den är installerad.
Länk
 
Kan man placera CD på vinden? Tål den kylan?
 
Bennysophia skrev:
Kan man placera CD på vinden? Tål den kylan?
...funderar på detsamma, kan det möjligtvis bli problem med kondens?
 
Bennysophia skrev:
Kan man placera CD på vinden? Tål den kylan?
Lite jobbigt att tömma kanske?
 
Bennysophia skrev:
Kan man placera CD på vinden? Tål den kylan?
Jag har haft min Beam i 14 år på vinden, utan problem. Töms 2-3 gånger om året. Nu använder jag vinden som lite lagerutrymme, och har därför uppgång (lucka modell större)i carporten.
Min Beam har aldrig strejkat, däremot är anslutning i vägg av plast, och locken till dessa har gått sönder en gång. Anslutning/lock finns i metall också. Beam och Huskey är visst samma tillverkare för motorenheten.
 
Den tål kyla, det är värre om det skulle bli för varmt. Det kortar livslängden på motorn. Jag har en Huskey i garaget och det dammar mycket när man rengör filtret. Har sett att det finns centraldammsugare med påse, är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.