Vilka alternativ finns för att tilläggsisolera mitt vindstak?
Idag är det nerifrån och upp:
Råspont, tidningspapper och 100mm sågspån.

För att fylla på med spån, krävs kankse inge ytterligare åtgärder?

Om jag väljer att lägga glasfiber eller motsvarande hur gör jag då?
Ångspärren, läggs den underst då, och spånet kastas bort, eller hur gör man....?

Till vindens fördel är att det inte finns några bjälkar att trixa skivor eller rullar runt, det är
bara murstocken som passerar, och resten är slätt.
 
Du har flera alternativ..

Ska du montera en ångspärr så ska den under isoleringen Dvs, ta bort spånet (skotta för hand!).

Eller så skiter du i Ångspärren och isolerar vidare med någon form av Cellulosa isolering. Vilket kan tex vara sågspån, dock finns det modernare isoleringmatrela som är just cellulosa.

Eller så skiter du i ångspärren och isolerar med Miniralull (stenull är ju att föredra pga brandsäkerhet). Du sprutar ut lösull på vinden bara.
Dock finns det flera som säger att det inte är så bra efter som du blandar cellulosa som "andas" med ett matreal som inte andas och det kan i vissa fal leda till problem. Även jag tycker det är lite vanskligt att göra så. Dock så säger Isoleringstiverkarna av miniralull att det är ok Men man bör ha en Ångspärr.. lite dubbla budskap tycker jag.

Tjockleken då? om du monterar en ångspärr så kan du slänga på 500mm isolering.
Om du inte monterar en ångspärr bör du ta det mera försiktigt. Jag skulle nog nöja mig med att slänga på yttligare 300 Cellulosa. Och där efter ha koll på vinden de närmaste vintrarna.

När du slänger på mera isolering så riskerar du att få kondens på vinden med möggel problem som följd. Fukten kommer nämligen i från Boytan och stiger upp på vinden (pga den avsaknade ångspärren). Detta kan man till en ganska stor del slippa genom att ha god ventilation i boytan.
 
Intresant!

"Eller så skiter du i Ångspärren och isolerar vidare med någon form av Cellulosa isolering"
Innebär detta att man inte skall ha ångspärr om man tilläggsisolerar med cellulosa?


Är det ok att blanda (inte bara skiktat, utean verkligen blandat) sågspån och cellulosatilläggsisoleringen?
 
precis som du med tidningar och sågspån. Vi har blivit rekomenderade att fylla på med ekofiber som tydligen ska vara ok att blanda med sågspån, antingen köper man säckar själv och fyller på eller så kan man få det levererat med lastbil då dom sprutar ut det.
Vi funderar även på att göra det i väggarna och eventuellt golv framöver.
Vi kommer nog bara att fylla på med kanske 20 cm eftersom vi är rädda att det ska bli framtida fuktproblem annars.
 
Sågspån är Cellulosa då det går bra att blanda det hejvillt.
Efter som du inte har någon ångspärr i dag med kutterspån så behöver du heller inte någon om du tjockar på med mera cellulosa (tex kutterspån ,ekofiber, thermoträ osv).

Dock Oavsett vad du isolerar med så kyler du ner vinden. Vilken kan resultera att du kan få fukt skador.
Sätt att undvika detta är: Ångspärr (ett alternativ), bra ventilation innomhus ( ska man alltid ha, ångspärr eller ej).
Anledningen till att Cellulosa är bättre änn miniralull är att Cellulosan kan fånga upp fukt vid tex en välldigt fuktig period, och avge fukt när det är torrare. Detta kan inte miniralull. Så Man har troligen större changser att klara sig från fukt problem om man väljer Cellulosa.
Men garantier finns inte.
 
ekofiber (cellulosa) är packat i säck Ja, MEN det går inte att kratta eller sprida med annat än att det körs genom
en maskin som finfördelar det först och sen sprutar ut det.
Det är alldeles för packat. Försökte med detta själv en gång i ett golv, det slutade med stenull i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.