Mikael_L skrev:
Men jag slås lite av de som först köpt en billig och sedan efter en tid en bra (eller var det bara dyr? :D ) såg.
Skulle väl känts bra att ha köpt den bra direkt, och fått använda den fina sågen till alla projekt, istället för att stå ut med något halvcarppigt först i några projekt.
Cinolin, FLKR, coss och andersmc, verkar dela på den upplevelsen.
Det är ju det som är den stora vinsten med ett forum som detta. Att lära av andras misstag :surprised:
 
Det blev en riktig livlig tråd, den här. Kul och uppskattat!

Jag utvidgar tråden med en ny frågeställning: Om man bestämmer sig för att köpa en såg - dyr eller billig, vilka funktioner är viktiga eller rent utan nödvändiga? Många debattörer har haft synpunkter på precisionen, materialets kvalité (lager som haverera o s v), ljudvolym, med mera. Men i övrigt?

Det pratas om sågkapacitet vid 45°/90, effekt, max sågdjup, geringskapacitet och mycket annat. Har rutinerade såganvändare några synpunkter på den fronten?
 
Mikael_L
Vikt och storlek.
Viktigt för hantverkaren som flyttar den mellan olika arbetsplatser hela tiden.

Men även lite viktigt för privatpersonen som t.ex. bygger på två våningar eller på två ställen samtidigt (t.ex. garage och hus parallellt). Eller att den öht är liten när den ska stå förvarad ett tag i väntan på nästa uppgift.

Krockar dock med kravet på kapacitet... Så man måste först rannsaka sig om vilka dimensioner som man komma behöva kapa.
 
Tja!

Köpte classesågen modellen lite dyrare 30-9291 1300:- det ingick även ett stativ i priser när jag köpte den för ca en månad sedan. Hittills är jag mycket nöjd med sågen har använt den till farstukvist bygge under en vecka och gerat en del 2 tumsplank och även trall snyggt enkelt och utan problem hittills. Har inte provat jobba med mågot finsnickeri med lister men precisionen känns tillräcklig med erfarenheten hittills klingan är rått spå fintandad så bedömningen är att det kommer att listkapning kommer att fungera. Prisvärt tycker jag det absolut var 1300 pix för såg + bänk, så på det hela taget så är jag jättenöjd.

Det jag möjligtvis är lite missnöjd med är att maskinen var så lättanväd att frugan tog över användandet kvickt som attan och jag inte har fått kört maskinen så mycket den sista tiden.;)

fråga på om ni undrar något!
/J
 
Vid gerering har jag ett problem med Besttoolen. Klingan når inte längst ned längts in mot anhållet utan det blir några mm till flera mm kvar. Detta är jävulskt irriterande framförallt vid fingerering av lister. Jag har en variant med fintandad klinga utan laser med en underliggande glidstång. Jag har inte haft kapacitets problem utan den har sågat det jag har behövt. Dock utan 100% precision som nämts tidigare. Saknar någon extra grad i gereringen och sneställandet då 45 grader inte alltid är 45 hos maskinen så 44 grader måste kompenseras med 46 grader på nästa bit etc.

Sen att den kärvar när man ska trycka ner klingan mot bordet gör att det blir ryckigt och då kan ämnet ruckas några mm å då blir det fel i sågandet. detsamma gäller glidstången. Och ja, jag har smörjt den!

Jag kör alltid med kåpor/proppar i öronen pga tinitus så det är inget problem för mig. dock så bad grannen att jag skulle sluta såga när de satt ute i somras med de halvdöva farföräldrarna på besök. Den tjuter något fruktansvärt.

Varför köpte jag den? Jag hade inte råd med mer just då och visste inte vad jag skulle köpa eller hur mycket jag skulle använda den. Nu vet jag mer av erfarenhet och med hjälp av er alla här!.
 
Det ända som jag hade som "krav" var att den skulle ha teleskopstöd för breda arbetsstycken. Men det är väl mer eller mindre standard idag?
 
Sager med underliggende glidestang, burde være nok til å ikke kjøpe den. Det blir helt feil belastning, og stor belastning på den, mot en som ligger høyere opp, og du får problemer som coss.
 
P
jag har 2 olika kap o gersågar.. en billig besttool och en Bosch 10sd... jag personligen skulle ALLDRIG gå tillbaka till en billig maskin.. en orsak är säkerheten.. i den billiga sågen är det tydligen ståldrev i som driver klingan! kör man fast i träbiten så slungas träbiten upp o slås av.. har man fingrana i närheten där så kan de hända otäcka saker,,, på boschen är det remdrift eller nåt liknande.. så kör man fast slirar det bara lite lätt, sen är det givetvis kvaliten och det blir roligare att jobba
 
Jag upptäckte en dag att jag behövde något som kunde såga rakt, cirkeln från Biltema och 200:- bordssågen från Cheapy dög inte längre utan en kap/ger skulle det förstås vara. Eftersom det skulle bli ett skåp som frun beställt räckte dessa argument för att få handla lite. Flera debatter hade följts här på forumet och en blå Bosch skulle jag förstås ha. Problemet var att det inte fanns några tillhands i närheten och Bauhaus hade kampanj på den gröna PCM 8S. Det blev en sån och jag är inte helt nöjd:
Vinklarna stämmer inte riktigt men är så pass nära att jag inte vågat skruva loss nåt för att justera. Känner jag mig själv rätt kan det lika gärna bli sämre.
Bordet till vänster ligger en knapp millimeter lägre än resten. Ställer väl inte till det så mycket men är ganska irriterande när man väl märkt det.
Dammpåsen är ett skämt. Med dammsugare kopplad i röret istället kan man faktiskt få upp en del. Dock en mycket liten del. Det mesta av sågspånet sätter sig av någon anledning på laserlampan vilket gör den totalt meningslös resten sprids i ett stort moln och lägger sig överallt.
Dessutom fanns det inte med någon tyghuva i paketet fast det skulle finnas.

En kompis köpte en Herkules för en tusing och den känns faktiskt bättre.
 
du får nog reklamera "Bästa köp" enligt GDS produkten för det verkar ju vara ett måndagsex.
 
Ropa, jag hade också problem med geringsvinklarna på den PCM8S jag hade fram tills för ca en vecka sedan. Jag skrev lite om det här: http://www.byggahus.se/forum/608289-post69.html

Om vinkelfelet är systematiskt (lika stort vid olika inställningar) går det förstås att justera bort, och faktiskt är det inte speciellt svårt på sågen i fråga. Mitt exemplar stod ca 2 grader fel vid leverans, men jag fick till en "perfekt" 0-gradersinställning mha av en vinkelhake på en grov- och en finjustering. Men då stämde inte 45-grader höger på mitt ex...

Efter en vecka med min nya GCM8S hoppas jag, för din skull, att du lyckas övertyga frugan att hushållskassan behöver belastas med en blå maskin. Det är inte bara färgen som skiljer om man så säger...
 
Nja, skåpet blev nog inte tillräckligt snett och även om så tror hon mig aldrig om jag skyller på sågen. Med det överraskande väderläget här nere i söder har den gått som vedkap och det är den kanon som...:D
 
coss skrev:
du får nog reklamera "Bästa köp" enligt GDS produkten för det verkar ju vara ett måndagsex.
Jeg har den sagen. Her fungerer den som den skal. Vinklene stemmer. Bordet er rett osv. Det jeg kan være enig er at lasern sitt litt dumt til. Damposar har aldri fungert er min erfaring, så jeg bruker alltid damsuger.
Tyghuva fulgte ikke med min heller, og da jeg sendte mail til Bosch og spurte, sa de at den ikke følger med lengre, men at de ikke hadde endret dette i spec osv enda... Akkurat den klarer jeg meg uten, selv om den sikker hadde vært fin.
 
Mikael_L skrev:
Men jag slås lite av de som först köpt en billig och sedan efter en tid en bra (eller var det bara dyr? :D ) såg.
Skulle väl känts bra att ha köpt den bra direkt, och fått använda den fina sågen till alla projekt, istället för att stå ut med något halvcarppigt först i några projekt.
Cinolin, FLKR, coss och andersmc, verkar dela på den upplevelsen.
Det är svårt att sia, särskilt om framtiden.
Problemet är ju att man inte vet i förväg hur mycket eller lite man kommer att använda någonting. Om man visste vore ju allting enklare. Om jag köpt en blå Bosch kap/ger-såg för att bygga en friggebod, och sedan inte använt den mer, hade sågen stått för 30% av den total budgeten.
Naturligtvis gäller även det omvända. Mycket grejor skaffar man, bara för att sedan upptäcka att man INTE använder dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.