Skall montera FTX i huset och funderar på placeringen av frånluftsdonet i köket. Bör den sitta långt ifrån spisfläkten eller har det ingen betydelse? :-/
 
Vad säger du mathias?
 
en kompis som gjorde så satte den i hörnet i köket, långifrån spisfläkten
 
Utan att vara ventilationstekniker så förordar jag att sätta frånluftsdonet långt ifrån köksfläkten. Jag kan inte påminna mig att jag någonsinn har sett FL-don i samma hörne av köket som imkanalen.
 
lyfter denna fråga igen, ska frånluftsdonet vara placerat långt ifrån köksfläkten eller inte? om man har ryggåstak ska den sitta högt eller lågt?
 
Borde väl sitta mittemot där luften kommer in i köket, d.v.s. långt från dörren.
 
Jag har separat häll och ugn i mitt kök. Jag fick rådet att sätta frånluftsdonet ovanför ugnen (eller rättare sagt ovanför öppen ugnslucka). Detta för att frånluftsdonet skall fånga upp oset/ vattenångan från ugnen så effektivt som möjligt.
 
lagre skrev:
Jag har separat häll och ugn i mitt kök. Jag fick rådet att sätta frånluftsdonet ovanför ugnen (eller rättare sagt ovanför öppen ugnslucka). Detta för att frånluftsdonet skall fånga upp oset/ vattenångan från ugnen så effektivt som möjligt.
Stämmer bra det. Donet bör sitta ungefär 1meter ut från (mitten av)spisen. Fast i taket då ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.