Jag behöver lite goda råd. Har idag en gammal TMV-panna (kombi) där endast elpatronerna är i drift. Värmer endast varmvatten med pannan medan kaminen står för uppvärmning. Oljefunktionen är borttagen iom en kanalväxling i murstocken. Jah har läst på forumet att kombipannorna, främst de äldre, är ineffektiva. Jag inbillar mig mt bakgrund av detta att jag skulle tjäna på att byta pannan mot en nyare begagnad elpanna. Huset är mycket välisolerat, ganska litet 117m2 och dessutom finns ett antal större investeringar på prioriteringslistan varför nyare installationer inte är aktuella. Stämmer det att en renodlad elpanna vore smartare än kombipannan från 1987? Ungefärligt pris för en bättre begagnad elpanna?
 
H
Nog är en elpanna bättre isolerad än en kombipanna. Är det ändå bara en tillfällig lösning tills du ordnar uppvärmningen mer definitivt går det väl också att isolera kombipannan runt om med tjocka lager gullfiber och att täta rökröret så ingen värme går ut den vägen.
 
En ren elpanna är bättre, men köp inte en begagnad. Köp en ny som är förberedd för dockning mot värmepump. Typ CTC Eco El.
Men om du ändå köper begagnat, så bör den inte vara många år gammal, för det kan ofta bli dyrt om man behöver reparera eller byta ut nåt.
Installationen kostar ju också en del, om man inte gör det själv, och det är ju trist om man behöver byta panna igen om ett par år.
 
En sak slog mig precis.. Du skrev att du bara använder pannan till att värma varmvatten. Har du tänkt att göra så även i framtiden, så är det allra bästa att sätta in en varmvattenberedare istället. Det blir billigare, fast då förvinner ju möjligheten till värma huset den vägen.
 
Tack för synpunkter!

Det där med isolering av pannan känns lite överkurs för mig med tummen mitt i handen. Angående varmvattenberedare är jag inte riktigt säker på exakt vad som avses. Min kombipanna har väl en inbyggd beredare. Menas möjligtvis att helt ersätta pannan med en beredare eller seriekoppling med ack-tank? Sedan jag stängde av samtliga element i huset håller Conturan en snitttemp på 23-24 grader (vi trivs verkligen med det). I kronor räknat innebär detta en besparing på minst 3000kr i månaden. Senaste elräkningen var på 1500, vi njuter! Då ett extra badrum planeras på ovanvåningen inser jag att befintlig panna kan vara underdimensionerad. Jag undrade också om det inte fanns lite pengar att hämta in på en ren elpanna. Nya system av typen luft/vatten är ej aktuellt mycket på grund av prioriteringar men även att det skulle ta alldeles för lång tid att att hämta in investeringen. Möjligtvis överväger jag detta den dagen då vi bygger ut.
 
Jag menade att man kunde ersätta pannan med en ren elberedare, som är mer effektiv och bättre isolerad än din panna. Att ha en ack-tank fyller ingen funktion såvida du inte har tänkt elda med ved, eller koppla in solfångare eller liknande.
Men personligen så hade jag satt in en dockningsbar elpanna, då har du möjlighet att bygga vidare med värmepump när det är läge, t ex den dagen ni bygger ut.
Med en elpanna har du ju också möjligheten att underhållsvärma huset om ni reser bort mitt i vintern och inte kan elda. Samtidigt så kan du hålla lite värme i badrummet (såvida du inte har elslingor, då löser det sig ändå)
 
Hej. En tanke som slår mig är att du kanske skulle kunna ha en acctank med elpatron och vvb eller slinga. Vad jag förstått har du vattenburen värme och funderar på att senare göra något åt värmesystemet. Då borde detta vara ett alternativ, eftersom det finns många olika system som laddar mot en acctank. Kanske är det så att en dockningsbar elpanna har samma möjligheter? Håller själv på att sätta in en beg kombipanna och 3 acctankar. Allt beg hamnar på ca 7500 + rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.