Hej!
Till vårat hus finns ingen ritning men iochmed att vi tänkt bygga ut/förlänga huset här framöver behöver vi ju en ritning för ansökan om bygglov mm.
Vad tror ni att det kostar att genom en arkitekt få hjälp med ritning interiört samt exteriört. Det blir egentligen inget jätte avancerat, vi kommer att förlänga huset med 3-4 meter i 3 plan samt bygga på vår entreetillbyggnad som nu bara är ett plan.
Någon som har en aning?
 
Ett alternativ är ju att du gör det själv.
De flesta hus är ju faktiskt fyrkantiga och då är det inte så svårt, bara att mäta och rita.

Om det tar fem timmar för en arkitekt, så tar det kanske 10-15 för dig.
Fem arkitekttimmar kostar kanske 3-20000kr.
Du kan köpa mycket pennor, måttband och linjaler, även för 3000kr.

/ Fredrik
 
Nu är det väl inte främst pennor och linjaler man betalar en arkitekt för, utan hans/hennes kunskap och se möjligheter som en lekman kan ha svårt att se. Annars är väl prisuppskattningen rimlig. Jag skulle tippa på 15k.
 
Jo tack! Vi får se hur det blir, rita själva eller arkitekt...den stora frågan.
Skulle samtidigt vara kul att få tag på en bra arkitekt som kanske kan komma med tips på saker vi inte tänkt på.
Har ni några tips på någorlunda lätta ritprogram för husritning? Man skulle ju åtminstone kunna försöka själv först.
 
Google sketchup är gratis och ganska roligt att rita med.:D
Andreas
 
Pepparkaka skrev:
Nu är det väl inte främst pennor och linjaler man betalar en arkitekt för, utan hans/hennes kunskap och se möjligheter som en lekman kan ha svårt att se.
Detta håller jag med om till 100%, men trådskaparen frågade (eller jag fattade det åtminstonde så) vad det kostade att få ritningar gjorda över hur huset ser ut idag. DET tycker jag det känns fel att betala 15' för.
Om man däremot vill ha ideer, så kan de 15' vara MYCKET välinvesterade pengar.

/ Fredrik
 
En "uppmätningsritning" måste man iallafall ha att utgå från, och den tar sin tid av fältarbete med restid. Ett tips är att låta en t.ex. byggnadsritare med lite billigare timpeng sköta grovjobbet. Det är är inga konstigheter, men i synnerhet gamla kåkar är ofta allt annat än fyrkantiga när man mäter noga. Därför är förarbetet viktigt.
 
Går också att kontakta någon studerande vid landets tekniska högskolor, om hjälp med ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.