Har ett hus på skärgårdsö. På tomten ligger ett berg som sträcker sig c:a 100 meter med 25 meters stigning. På berget ligger en "lillstuga" utan el. Vill nu dra el till lillstugan. Stigen upp på berget har delvis viss jordtäckning men det finns också naket berg. Frågan är nu hur man gör, vad säger regelverket och hur fult blir det :). Lugn alla engagerade elsäkerhetsmänniskor jag ska inte göra det själv men vill ha mer kunskap inför upphandling.
 
Grundläggande (är ingen elektriker) är väl att du måste först ha en kabel som klarar att läggas fast utomhus säkrad med en jordfelsbrytare. Sen får väl aldrig en kabel ligga rakt på marken utan någon form av fysikst skydd över kabeln. Då tänker jag främst på metallskenor som du fäster i berget så att kabeln inte kan röra sig eller flyttas på av misstag.

Nu får gärna fler rätta mig och komma med fler tips.
 
Skulle tro att man lägger en jordkabel EKKJ (Eller NQXV-U/R ?), och skyddar denna med en kabelskyddsskena/rör av galvat stål som klamras fast i berget. Samma utseende som det "gnagskydd" som brukar finnas på väggar och stolpar där kabeln går ned i marken.
 
PEM slang. sedan dra i EKKJ eller SE-NIXV.

Svarta raka kabelskyddsrör, SRE-P
Levereras med konmuff, PEH. För öppen förläggning.

Svarta, märkta KRAFTKABEL SRE-P

188156.png

e-nummer 0661801


pipelife eller uponor säljer markrör för öppen förläggning-

Lycka till

/Richard
 
el_richard skrev:
PEM slang. sedan dra i EKKJ eller SE-NIXV.

Svarta raka kabelskyddsrör, SRE-P
Levereras med konmuff, PEH. För öppen förläggning.
Svarta, märkta KRAFTKABEL SRE-P
[bild]
e-nummer 0661801
pipelife eller uponor säljer markrör för öppen förläggning-
Lycka till

/Richard
Håller med!
Finns även rör från Wavin, BE50 (E06 606 72), i klass SRE-P.
För förläggning på berg måste du ha bergfästen BF50, E06 607 12.

Det viktiga är dock att det är klass SRE-P.
 
luftledning (snyggast med blanktråd) blir vackrast , svarta rör på marken är inget vidare..
givetvis kan du för säkerhetens skull ha isolerad luftledning. jag tror inte nån mer än jag här inser det vackra i 2 st grönärgade koppartrådar upphängda i vita porslinsisolatorer..
 
electrocuted skrev:
luftledning (snyggast med blanktråd) blir vackrast , svarta rör på marken är inget vidare..
givetvis kan du för säkerhetens skull ha isolerad luftledning. jag tror inte nån mer än jag här inser det vackra i 2 st grönärgade koppartrådar upphängda i vita porslinsisolatorer..
..fattas bara fyra kreosotbehandlade stolpar och en solnedgång :D
 
Tack för bra svar, nu en utveckling av frågan. Om man på vägen upp på berget vill passa på att koppla in några 230V armaturer, hur hanterar man kopplingspunkterna. Vad använder man för dosor etc som är godkända för oskyddat utomhusbruk? Eller ska man snarare försöka förlägga kopplingspunkten inne i armaturen och sen bara dra vidare efter...
 
Ingvald skrev:
Tack för bra svar, nu en utveckling av frågan. Om man på vägen upp på berget vill passa på att koppla in några 230V armaturer, hur hanterar man kopplingspunkterna. Vad använder man för dosor etc som är godkända för oskyddat utomhusbruk? Eller ska man snarare försöka förlägga kopplingspunkten inne i armaturen och sen bara dra vidare efter...
isåfall behöver du ju dra 2 ledningar om du inte vill att armaturerna lyser hela tiden när uthuset har ström...
 
det finns rejäla skåp som tål väder, vind OCH havssalt...
 
Räcker väl ändå med en extra ledare för armaturerna. Tar man ut både stugans matning och lysmatningen från samma grupp så är det ju lugnt
 
men stugan ska kanske ha en egen matning, typ 6 kvadrat. bökigt att säkra av kabeln vid varje lampa..
 
Nä, varför det?
Det sitter väl en plint i stolpen, om vi nu pratar lyktstolpe.
Man säkrar ju bara av fasledaren upp till lampan.
 
oki, trodde det var ett ordentligt jobb, med separata matningar.

Men visst kan man göra så..
 
Kanske var lite otydlig. "Stugan" är en friggebod som inte är tänkt att behöva mer än max 1000W i extremfall (element 700W och 2 lampor) men som standard betydligt mindre då den främst används på sommaren. Till detta kommer kanske 6 belysningspunkter på stolpe (6x60W). Om man drar en PEX/PEM slang på berget kan man då lägga i en 5x2,5 (trots att det bara är säkrat till 10A) och vid varje stolpe via plint låta ena fastråden passera förbi upp emot stugan och den andra användas för belysningarna. Tanken är alltså att koppla in bägge fastrådarna på samma säkring/jfb och använda gemensam jord/nolla. På detta sätt skulle man kunna ha en brytare på den fastråd som går till belysningen utan att påverka stugan. Självklart innebär detta riskmomentet att om någon pular utan att slå av säkringen så finns det ström i en ledare trots att belysningsbrytaren är avslagen. Om inte min elektriker skulle köpa denna konstruktion är det tillåtet att förlägga två separata kablar i samma slang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.