Har försökt söka lite på forumet, men eftersom "LED" är för kort för sökfunktionen så provar jag att göra ett inlägg.

Är det någon som har eller har sett fungerande bra LED inbyggnads spottar i badrum?
Man vill ju ha ett bra naturligt ljus, men jag tvivlar lite på att LED kan ge det.

Några tips?
 
orpon skrev:
.... fungerande bra LED...
Man vill ju ha ett bra naturligt ljus...
fungerande bra?
bra naturligt?
Vad menar du egentligen? Det räcker väl inte att ljusen brinner bra. Det är nog solsken, som är det enda naturligt ljus. Hurdant är ditt naturligt? LED är konstgjort ljus.
 
Ok, förtydligande:

Det var kanske lite klumpigt att skriva naturligt.
Vi börjar om från början.

Vet någon om det finns onaturliga LED inbyggnads spottar som lyser lika bra som "vanliga" inbyggnads spottar, och med liknande färg som "vanliga" (onaturliga) spottar.
 
Köpte bara själva lampan och bytte i ikea
spottar hemma.
Dom hade lite olika styrka och så kallade
varmvita.Det tråkiga va att dom varmvita va lite
svagare än normal lampan.
Det va på kjell och company.
Dom har led lampor för olika socklar.
Finns säkert som kan passa i dina spottar.

Mvh Putte
 
Och varmvita tror jag är det som är närmast "vanliga"
spottar.
Det vanliga led ljuset blir mer som en ficklampa.

Mvh Putte
 
Köpte billiga spotar på Bauhaus. Slängde bort halogenlampan och satte in varmvita LED:s från Jula. Fungerar bra, dock inte riktigt lika ljus som halogen. Har de utomhus, där märks det inte lika mycket som i ett badrum kan tänkas. Något gulare, men framför allt sämre ljusspridning. Försök hitta någon med någon typ av spridningslins framför istället. Julas är dock ganska billiga.
Jag har annars beställt väldigt mycket från de här:
www.dealextreme.com. Har allt man behöver och inte behöver, inte bara när det gäller belysning. Snabba leveranser och micropriser som knappt märks på kortfakturan.
 
Finns mkt om LED i EL-tråden. LED-spottar är ju inte direkt badrumsunikt.
Men istället för att leta där kan jag direkt säga att du inte skall använda LED, välj 12v halogen, eftersom ljuset därifrån är oändligt mkt finare. (-ja, du får ett vackrare sken från 12v-spottar än från 230V-spottar)
(o det beror inte på huruvida LEDsen är varmvita eller inte, utan på färgåtergivningen, o där är LEDs ännu långt efter halogen, faktum är att skenet från lysrör till och med är vackrare sken än det från LEDs).
LED har många bra egenskaper (gärna utomhus som ngn sade) men ännu är de inte bra nog till allmänbelysning i badrum.
 
orpon skrev:
Vet någon om det finns onaturliga LED inbyggnads spottar som lyser lika bra som "vanliga" inbyggnads spottar, och med liknande färg som "vanliga" (onaturliga) spottar.
Nej, inte alls. LED har olik färgtemperatur och olik ljuseffekt än "vanliga" glödlampor. LED är blå och blek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.