Jag håller på att buda på en tomt där det bara är en motpart kvar, det har tagit oss en vecka att höja 25.000 eftersom motparten hela tiden verkar vilja förhala budgivningsprocessen på olika sätt, kanske för att förhandla med banken.

Problemet enligt mäklaren är att motparten sagt att de vill lägga samma bud som jag lagt om jag hoppar av budgivningen, detta luktar mysko tycker jag, varför inte lägga ett högre bud på en gång om de är intresserade?
Till problemet hör att säljaren av tomten inte har särskilt bråttom att bli av med tomten utan ser förmodligen med nöje på medan priset långsamt stiger för deras egendom...

Kan jag som motpart ställa några krav på budgivningen för att få ett snabbare avslut?
Mäklaren försöker sätta deadlines, men motparten lyckas på något vis smidigt slingra sig runt dessa...
 
Du kan knappast sätta några krav, men det behöver du nog inte. Det ligger ju i mäklarens intresse att få ett avslut. Mäklare tjänar ju pengar på hög omsättning, inte på de sista kronorna i budgivningen.
 
Ta det lugnt. Tidsbegränsade bud har inte jag eller mina bekanta tagit på allvar. Tids nog blir tomten din. Prova möjligen att höja några tusenlappar för att se om du inte kan haka av tvåan.
 
Tack för svaren!
Problemet är som sagt att det går väldigt segt, från det att jag lägger ett bud tar det typ två dagar innan motparten kommer med ett motbud vilket både jag och mäklaren stör oss på.
Min förhoppning är att mäklaren pressar fram ett avslut om inte motparten budar emot tillräckligt snabbt.
 
Det ligger i säljarens intresse att få ett så bra bud som möjligt, och eftersom mäklaren betalas av säljaren så är det väl bara att leva med det hela.

Om du verkligen vill ha tomten, så höj 25.000kr på en gång nästa gång det blir din tur, så skall du se att de nog hoppar av. Jag kan inte tänka mig att det är banken de förhandlar med, utan det är nog snarare en människa som är av det lite mer försiktiga slaget.

Personligen har jag ingenting emot om en budgiving varar ett par veckor, det ger människor tid till lite mer eftertanke och grund i sina beslut.
 
Mikael_L
Borde det inte kunna gå att påskina gentemot säljaren att man har hittat en annan intressant tomt som man tänker börja undersöka.
Men jag vet inte riktigt hur man ska få fram budskapet. Att säga det rakt ut är kanske fel melodi, för om man sen lägger ett bud igen tror dom kanske att man skippat den andra tomten, och så känner dom sig ännu säkrare...
 
Du kan givetvis inte ställa några formella krav, säljaren gör som h*n vill!

Men du är en av två budgivare och din roll är viktig för säljaren, detta kan du utnyttja genom att förklara att din budgivning sker under vissa förutsättingar. Du skulle tex kunna säga att du drar tillbaka ditt bud om inte säljaren ger sitt ord på att budgivningen skall vara avslutad inom X antal dagar.

Det gäller att påverka budgivningen i den riktning man vill ha den! Just nu verkar det som att den andra budgivaren leder i detta psykologiska krig trots att du har det högsta budet. Det behöver inte alls vara så att den andra budgivaren förhalar för att förhandla med bank. det kan vara en ren taktisk anledning.
 
Självklart är det frustrerande om budgivningen drar ut för mycket på tiden. Generellt tror jag nog det motsatta är ett vanligare problem där tiden från budstart till avslut endast är någon dag eller två med förhastade bud och sena avhopp som resultat. Det låter som du kommer vinna budgivningen oavsett hur lång tid den tar. Lycka till med köpet.
 
Beror väl lite på hur gärna du vill ha tomten. Om du kan tänka dig att förlora den så tror jag att ett snabbt högt bud med mycket kort giltighet, med kort menar jag 10-15 minuter. Kräv att få skriva kontrakt direkt. Försök ordna så att du vet att säljaren är tillgänglig, se till att mäklaren har alla papper i ordning. Ge sedan budet, villkora det med att det gäller bara om jag får köpa NU. Se till att budet är tillräckligt mycket bättre än det som ligger för att göra det intressant.

Om du vet något om den andre köparen så försök ordna det när han inte är tillgänglig. Om det verkligen är hans bank som är problemet så klipp till när banken är stängd.
 
Tack för era svar!
Jag fick tomten till slut, men det kunde slutat på ett annat sätt.
Motbjudaren var ett husföretag som budade för sina kunders räkning och hade de mest märkliga förklaringar till varför buden dröjde.
Ena stunden var han ute och byggde, andra stunden var han tvungen att göra om kalkylen på huset eftersom han varit tvungen att komopensera sina kunder med annat kök osv...
När jag smällde till med en ordentlig höjning på slutet sade de att de lade sig.
Mäklaren ringde mig och ville skriva kontrakt på en gång, men av olika skäl valde jag att skjuta på kontraktskrivningen två dagar.
Samma dag som kontraktskrivningen hörde motparten av sig igen och ville höja budet.
Då var dock säljarna kloka och sade att de ville ha en höjning motsvarande det jag höjt med för att godta ett nytt bud.
Så mycket ville motparten dock inte bjuda, så jag fick tomten till slut.
Nu börjar nästa projekt med att hitta en seriös men billig husbyggare vilket visar sig knepigare än väntat.
Väntetiderna verkar väldigt långa, 8-9mån för att leverera känns som en smärre evighet i mina ögon.
Men skam den som ger sig, budgivningen lärde mig åtminstone att vara tålmodig...
 
swesim skrev:
Nu börjar nästa projekt med att hitta en seriös men billig husbyggare vilket visar sig knepigare än väntat. Väntetiderna verkar väldigt långa, 8-9mån för att leverera känns som en smärre evighet i mina ögon. Men skam den som ger sig, budgivningen lärde mig åtminstone att vara tålmodig...
Grattis till ditt tomtköp! Räkna krasst med att du får utnyttja ditt tålamod än mer. 8-9 månader är verkligen ingen lång tid i detta stora projekt. Börja med att leta efter en riktigt bra KA som även gör mer än bara fyller i papper. Mitt eget husbygge (lösvirke) gick "väldigt snabbt" och då låg ändå den största tiden på att finna byggentreprenör. Från kontraktskrivning till inflyttningsdag tog det sedan bara 6 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.