Vi har 5 tv-uttag i huset och i samband med att vi fixar ytskikten så försöker vi fixa till den extremt fula sladdragningen som är gjord. Frågan är dock om man behöver behålla alla jack? Vi har just nu telia digital-tv + en boxer. Är det troligt att antennsystemet och marknätet behålls egentligen? Blir inte allt förmodligen via bredband på sikt? Barnet är 2 år så det kommer att dröja till hon behöver egen tv, förmodligen räcker det långt med en dvd eller motsv. Vad säger ni, gör man ett misstag om man plockar bort några tv-uttag?
 
Snailman
Mitt svar är att jag plockade ner tv antennen för 5 år sen, parabolerna sitter kvar på väggen, men har ej använt dem sen viasat och canalplus bytte kodningssystem.

men jag är nog inget typexempel
 
Är de utvändiga eller invändiga?

Utvändiga, ta bort det du tycker är fult. Det går ju alltid att sätta en ny kabel om du vill.

Invändiga, sätt bara ett doslock över, behåll kabeln. Du kanske vill dra en annan kabel senare, tex nätverk. Då är det bra att ha en "dragkabel"
 
Jag har antennkabel till flera ställen men använder bara ett uttag (källaren) där servern står och kodar av för att sedan distribuera till valfri Linux baserad klient över cat5e.

Fungerar kanonbra.

PS. Använder MythTV på Ubuntu. DS.
 
allt är utvändigt, huset byggt -23
jocke4u, jag önskar att jag var så teknisk att jag kunde rådda ihop nån smart lösning. Jag får leva med det som står till buds över disk...
 
jocke4u skrev:
Jag har antennkabel till flera ställen men använder bara ett uttag (källaren) där servern står och kodar av för att sedan distribuera till valfri Linux baserad klient över cat5e.

Fungerar kanonbra.

PS. Använder MythTV på Ubuntu. DS.
Berätta gärna mer som systemet.. Vad har duför TV-kort, måste vara många tuners om du kan avkoda alla kanaler? Eller hur fungerar det egentligen, ger MythTV på HTPCn instruktion till serverprogrammet vilken kanal man ska titta på och streamar den signalen? HJur funkar det om man vill titta på olika program på olika tv-apparater i huset?
 
Mino: Ta du och behåll dina tv-uttag. Eller ersätt med nytt då ni har lyckat försköna interiören.
Det kommer nog att dröja ett bra tag innan koax försvinner. Fortfarande så är det koax som kan ha flera bärare åt gången. Bärare=Kanaler, muxar) Visst, att streama över datakabel funkar men det reder bara ut en åt gången.
I framtiden blir det säkerligen möjligt att streama mer. Men det måste ju i andra ändan vara någon som likväl omvandlar dina önskade kanaler till rätt och sedan streama det till dig. Med digitalboxen ifrån Telia kan du titta på kanaler över ditt bredband.
Vet inte exakt hur mycket det slukar på din internetkapacitet. Uppskattningsvis nånstans 2-6Mb kanske. Det beror ju även på kvaliteten på den kanal du tittar på. Men tänk om man skulle bestycka varje rum i ditt hus med en Digital-tv box ifrån Telia. Det blir rätt så mycket kapacitet som äts upp ifrån din befintliga uppkoppling. I dagsläget finns det väl bara officiellt 8mb och 24mb i adslvärlden och ut till konsument.

*pust* babbel.....
 
monostump skrev:
Vet inte exakt hur mycket det slukar på din internetkapacitet. Uppskattningsvis nånstans 2-6Mb kanske. Det beror ju även på kvaliteten på den kanal du tittar på. Men tänk om man skulle bestycka varje rum i ditt hus med en Digital-tv box ifrån Telia. Det blir rätt så mycket kapacitet som äts upp ifrån din befintliga uppkoppling. I dagsläget finns det väl bara officiellt 8mb och 24mb i adslvärlden och ut till konsument.
Behovet av bandbredd för boxen är 5-6Mb. Men det "slukar" egentligen ingenting av befintlig uppkoppling. Såvida man inte har ADSL 24Mb. Har man 8 eller lägre så "ska" inte internethastigheten påverkas.

Att ha fler än 1 box med Adsl är inget som stödjs. Jag har provat detta och det hackar omgående.
 
Vi har nu gjort så att vi plockat bort 2 av 5 uttag (behåller ett på varje våning). Det kommer att vara lätt gjort att skarva på dem igen om vi vill, vi sätter en förgreningsdosa med en plats ledig. Men vi måste ju i nuläget ändå ha en marknätsbox eller bredbandsbox (eller vad man nu ska kalla dem för att skilja dem åt) + abonnemang så att vi under rådande förutsättningar skulle kosta på oss att ha fler än 2 tv-apparater känns osannolikt. Ev hamnar dock en 3e tv i källaren enbart för film.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.