Ett rum av lill-stugan är en gammal oisolerad tvättstuga. Det ska konverteras till bastu och dusch vad det lider. Golvet är betong. Jag har tänkt utnyttja skorstensstocken och värma bastun med en vedeldad bastuugn. I vinkel mot stocken har jag tänkt mura en vägg av lecablock, ca 1- 1,5 meter, och det är i det hörnet som bastuugnen ska stå.

Nu till frågan: Stocken har gammal puts och behöver putsas om, men jag har funderingar på att kakla stocken + lecamuren. Lecamuren är inget problem, men stocken är lite ojämn och för att spara tid undrar jag om det finns någon lämplig skiva som utjämning att använda.

/Thomas
 
Fibrer cement skiva kanske? Du kan limma fast den med t.ex. kakel fix.
 
Minerit?
Men de kanske är ett finare ord för fibercementskiva? :)
 
Ja, ett "finare" ord var väl egentligen inte rättvisande. Minerit är ett varumärke för en fibercementskiva så betydelsen är densamma. Funkar nog helt okej till detta. Sen om det är snyggt...? :)
 
Aha, det finns en skiva som heter minerit vt som är anpassad för kakelsättning. dock inget pris.
 
Skall du fuktspärra eller är väggen till ett vanligt rum igentligen.
Skall du inte ha den kaklade ytan i ett våtrum så kan du ju limma upp en 6mm renoveringsgipsskiva.
Fast jag skulle nok dra på fix /puts med en tandad spackal och sedan dra av stocke med en rätbräda för att få en slät yta.
 
Den kaklade ytan är i basturummet och runt den vedeldade bastuugnen. Jag ska inte fuktspärra de kaklade väggarna, dvs murstock + den korta lecamurade väggen i vinkel mot stocken.

Ok, så det duger med en vanlig 6 mm gipsskiva som utjämning?

Och ja, alternativet att ta bort befintlig lös puts och jämna ut med ny puts ligger nära till hands.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.