Jag står inför frågan om vi skall ha ett färdigt/halvfärdigt hus från någon husfabrikant eller bygga lösvirke. Naturligtvis så spelar kostnade en stor roll och trots att jag och ett par släktingar tänkte göra en del själva kommer vi att få ta in hjälp från snickare och andra hantverkare med stomresning mm.

Många säger att lösvirke är billigast men det beror väl väldigt mycket på hur mycket man gör själv. Jag vill ha hjälp med underlag för denna teori (eller emot) så vi lättare kan ta ett bra beslut.

Tjänar man på att köpa hem materialet själv och låta ett par lösvirkessnickare (och då hjälpa dem så gott det går) sätta upp det?

Köpa hus i byggsats är ett alternativ men då är man låst till husfabrikantens priser på byggmaterial - är det fördelaktigt eller ej?

//Torgny, ny på området.
 
A
Med tanke på vilket hus vi bygger så har vi helt klart tjänat massor på att bygga det själva i lösvirke jämfört med att bygga med ett husföretag. Men då har vi haft grova rabatter på allt material inkl el & vvs.... Vi kommer att hamna ca 100 000 över vår ursprungliga budget, men det var markarbetet som sprang iväg vilket inte är ovanligt och även oerhrört svårt att beräkna exakt. Vi har gjort mycket arbete själva och har mycket framför oss ännu, men på det stora hela anser vi att det är värt lite mer arbete och spara pengar...
 
Ett hus som liknar det som vi skulle vilja bygga finns här http://www.faluhus.se/modeller08/stenso.htm
Någon som byggt liknade i lösvirke och kan hinta om vad det kostat i material och arbete?
Markarbetet är naturligtvis inte lätt att budgetera då man inte vet helt säkert förrän man börjat gräva mm.
Ni som tagit priser från husföretag men som sedan byggt lösvirke, hur mycket har ni sparat på det?
 
Hej!
vi håller på att bygga ett lösvirkeshus inflytt om ca 2 mån, innan vi hade bestämt oss för lösvirke kollade vi med några husfirmor, om dom kunde bygga efter våra ritningar. Några nappade och gav offert ,men men det kändes för dyrt nu verkar vi landa ca 600 000 under hustillverkarens offert men ca 50 000 över vår egen, pga några mindre felräkningar i materialåtgång samt överskriden byggtid med högre räntekostnad som följd.
vi bygger 1 3/4 plan ca 180 m2

vi har gjort allt själva utom stomresning, el och vatten.

mvh Jonas
 
Jonas_Hammar skrev:
Hej!
vi håller på att bygga ett lösvirkeshus inflytt om ca 2 mån, innan vi hade bestämt oss för lösvirke kollade vi med några husfirmor, om dom kunde bygga efter våra ritningar. Några nappade och gav offert ,men men det kändes för dyrt nu verkar vi landa ca 600 000 under hustillverkarens offert men ca 50 000 över vår egen, pga några mindre felräkningar i materialåtgång samt överskriden byggtid med högre räntekostnad som följd.
vi bygger 1 3/4 plan ca 180 m2

vi har gjort allt själva utom stomresning, el och vatten.

mvh Jonas[/QUOTE

Och vad blev erat slutpris? Vad har ni för uppvärmning, avlopp och vatten?
Vill du visa ngt liknande hus (kanske från ngn hustillverkare)?

Ha det
 
Hej !

huset vi bygger är en klassisk parstuga som vi ritat om lite, men samma proportioner.

jag tror fiskarhedenvillan har ett liknande hus som heter Entitan, men är lite mindre.
du kan hitta en tråd om vårt hus här i lösvirkesforumet, hus på gång , äntligen
tråden är lite dåligt uppdaterad, men det är på gång..
slutsumman kommer att sluta på ca 1550000.
 
det var fler frågor..

avlopp. enskilt minireningsverk från uponor
vatten. eget borrad brunn
uppvärmning. vedpanna med ackumulatortankar och förberett för solfångare.
och frånluftsvärmepump
 
Togge75 skrev:
Jag står inför frågan om vi skall ha ett färdigt/halvfärdigt hus från någon husfabrikant eller bygga lösvirke. Naturligtvis så spelar kostnade en stor roll och trots att jag och ett par släktingar tänkte göra en del själva kommer vi att få ta in hjälp från snickare och andra hantverkare med stomresning mm.

Många säger att lösvirke är billigast men det beror väl väldigt mycket på hur mycket man gör själv. Jag vill ha hjälp med underlag för denna teori (eller emot) så vi lättare kan ta ett bra beslut.

Tjänar man på att köpa hem materialet själv och låta ett par lösvirkessnickare (och då hjälpa dem så gott det går) sätta upp det?

Köpa hus i byggsats är ett alternativ men då är man låst till husfabrikantens priser på byggmaterial - är det fördelaktigt eller ej?

//Torgny, ny på området.
Problemet är ju att många snickare och byggfirmor inte vill "komma och göra jobbet". Tyvärr, så tjänar även snickare på materialet även om det ligger en bra bit under VVS och El-firmor. Många snickare tycker dessutom att det är "bökigt" när kunden själv ska tillhandahålla materialet då det lätt blir fel och strul. Men allt hänger ju på att hitta en bra, billig och tillmötesgående snickare som kan tänkas jobba på timme.

Vårt lösvirke blir ungefär 20% dyrare än beräknat men det hänger mest på att grunden blev så j-dra dyr.
 
Snailman
Jag tänkte spara in jobbet och strulet med att leta snickare/rörmokare osv, och istället göra det jobbet själv inkl stomresning, för att förebygga de flesta överraskningarna angånde grunden tänkte jag skaffa en traktorgrävare och även göra grundarbetet själv, vvs och kakling tänkte jag även det göra själv, så jag lär inte behöva råka ut för några andra överraskningar än sådana orsakade av min egen eventuella inkompetens:rolleyes:.

kompetensen har jag förhoppningsvis skaffat mig genom att häcka här drygt ett år, och det ser tyvärr ut att bli ytterligare ett, men då MÅSTE jag få komma igång, innan jag börjar klättra på väggarna av allt torrsim:p

Här är en väldigt bra lösvirkes blogg med mycket bra högupplösta bilder:

http://www.flickr.com/photos/70802105@N00/

man bör nog med hjälp av en sådan kunna bedöma vad som kan vara möjligt att göra själv. Sedan måste man ju eventuellt få banken att tro att man klarar av det oxå.
 
Hej!

Jag har byggt en fiskarhedenvilla som jag varmt kan rekomendera.
Fiskarheden leverar allt material som det vore lösvirke packat i olika buntar för respektive husdel.
Själv är jag byggnadsingenjör och har goda kontakter i den stad jag byggt i men trots detta så skulle inte materialet bli billigare om jag köpte det själv,dessutom sparade jag in på transporter av material.

Plattan på mark ombesörjde jag själv med allt vad det innebar, kostnad ca 100.000:(128m2)
Byggsats Lövsångaren från fiskarheden 670.000:(år 2004)
Köpt stommontage av leverantör till ett vädertätt hus(utegips,fönster,dörrar,takpapp,läkt monterat)88.000:-
elarbeten 50000:-
vvs 18000:-+avlopp 8000:-
värmepump och ventilation 40000:-
måleri 18000:-
mattläggning 15000:-
kakel klinker 20000:-
arbetskraft "kväll o helg" ca 60.000:- (150:-/tim ca 400:-tim)
tomt 170.000:- inkl avlopp och va
anslutningsavgifter 30.000:-
räntekostnader 30000:-
maskinhyror 25000:-
färg o mattor 25000:-
badkar 13000:-
diverse mm ca 10000:-

totalt ca 1350.000:-

Driften på huset ligger på 6700kwh / år för uppvärmning och varmvatten=ca7000:-

HA de
Kal kula
 
Kan bli dyrt med lösvirke också. Vi har en lite knepig tomt men hittade ett kataloghus (trivselhus) som var acceptabelt (135kvm). Kostnaden fördetta hus blev c:a 2,8 milj med platta. Vi vände oss till en arkitekt i stället och fick ett lika stort hus men precis anpassat för tomten. Detta lösvirkeshus kommer att hamna på 3,8 milj vilket är lite drygt för ett fritidshus. Observera att vi nästan inte gör något själva även om jag är omåttligt sugen!
 
Plattan på mark ombesörjde jag själv med allt vad det innebar, kostnad ca 100.000:(128m2)
Byggsats Lövsångaren från fiskarheden 670.000:(år 2004)
Köpt stommontage av leverantör till ett vädertätt hus(utegips,fönster,dörrar,takpapp,läkt monterat)88.000:-
elarbeten 50000:-
vvs 18000:-+avlopp 8000:-
värmepump och ventilation 40000:-
måleri 18000:-
mattläggning 15000:-
kakel klinker 20000:-
arbetskraft "kväll o helg" ca 60.000:- (150:-/tim ca 400:-tim)
tomt 170.000:- inkl avlopp och va
anslutningsavgifter 30.000:-
räntekostnader 30000:-
maskinhyror 25000:-
färg o mattor 25000:-
badkar 13000:-
diverse mm ca 10000:-

totalt ca 1350.000:-

Driften på huset ligger på 6700kwh / år för uppvärmning och varmvatten=ca7000:-
Låter oerhört billigt om man jämför med den offert vi fick på fiskarhedens Doppingen om de skulle göra allt.
Materialsats 716 000:-
Grund 218263:-
Montering åtangande 1 (samma som du hade då) 124 871:-
VVS 203 747:-
El 80 929:-
Målning inv. 55 500:-
Måling utv. 49500:-
Golvläggning 114 517:-
 
Ungefär så här ser min budget ut. Som håller hyffsat.
200+50m2 (inbyggt garage)

Grund + stomme 810'
Entreprenad arbetstimmar 1310'
Ytterdörrar + innerdörrar + garageport 70'
Fönster 160'
Isolering 125'
Kök + vitvaror 150'
Byggmaterial övr. 350'
Golv + kakel + badrumsmöbler 120'
VP + installation 100'
Kamin 35'
EL + VVS 250'
Tak falsad plåt 150'
Målning 50'
Div övrigt 70'

ca: 3.700.000
 
  • April 2008 (23).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Ungefär så här ser min budget ut. Som håller hyffsat.
200+50m2 (inbyggt garage)

Grund + stomme 810'
Entreprenad arbetstimmar 1310'
Ytterdörrar + innerdörrar + garageport 70'
Fönster 160'
Isolering 125'
Kök + vitvaror 150'
Byggmaterial övr. 350'
Golv + kakel + badrumsmöbler 120'
VP + installation 100'
Kamin 35'
EL + VVS 250'
Tak falsad plåt 150'
Målning 50'
Div övrigt 70'

ca: 3.700.000
Intressant med siffror för oss som går i husbyggartankar. Entreprenadkostnaden på 1,3mille....Det verkar inte vara nån direkt standardvilla du har byggt : )
 
Redigerat:
Snailman
jag räknade ihop dem och fick dem till 3 750 000.... så hur menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.