Skall sätta upp en kameraövervakning i ett stall för att övervaka fölningar. Stallet ligger ca 100m från boningshuset och det behövs minst två kameror.
Tyvärr är det inte i nuläget en möjlighet att lägga kabel så det enda som återstår är något trådlöst alternativ.
Problemet jag ser är avståndet och antalet kameror. En normal trådlös kamera kommer upp till 100m i fri sikt, kan utökas med t.ex. en repeater. Problemet är att jag behöver min 2st, och det känns onödigt att behöva ha två av allt...

Det jag letar efter är någon multikanals videolänk. Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon.

Ett andra alternativ vore en trådlös bildprocessor, d.v.s att i stallet sätta burken som kan föra samman flera kameror på olika sätt t.ex. bild i bild, visa första 10sec sedan andra etc. Problemet jag ser här är att jag skulle behöva fjärrstyra denna ifrån huset...

Finns det något annat sätt att lösa detta problem? Förslag emottages mycket tacksamt!
 
Problemet med denna är att det är 100m vid fri sikt. Jag har 100m mellan stall och boningshus vilket då skulle gå om man har extern antenn i båda sidorna. I stallet blir det då 2 externa antenner. Jag ligger trots det på räckviddsgränsen och kanske behöver en repeater för varje kamera.
 
Det kanske går att få en förbindelse mellan två trådlösa routrar, en i huset och en i stallet. Då kunde du ju koppla in flera nätverkskameror i stallet.
 
Precis vad jag tänkte föreslå, en trådlös brygga gör att du kan ha en switch i stallet och till den kopplar du på båda nätverkskamerorna.
 
Nätverkskameror är alltid in lösning. Nackdelen är att jag måste ha en dator för att titta. Skulle helst vilja ha en "ren" video lösning. Främst för att det finns trevliga små video monitorer.
 
Det finns ett alternativ till

Kameran ovan som Citactiva nämnde med en extra kamera. Sen drar du en sladd från den till stallväggen.
Fäster sen sändaren, typ denna:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=57092&path=6800000,23400000
på väggen och mottagaren i boningshuset.
Den har enligt produktbladet:
Medelräckvidd utomhus: 100 m

Borde kanske funka särskilt om du har fri sikt mellan husen.
Köp annars på öppet köp och testa.
 
HemJohan skrev:
Det finns ett alternativ till

Kameran ovan som Citactiva nämnde med en extra kamera. Sen drar du en sladd från den till stallväggen.
Fäster sen sändaren, typ denna:
[länk]
på väggen och mottagaren i boningshuset.
Den har enligt produktbladet:
Medelräckvidd utomhus: 100 m

Borde kanske funka särskilt om du har fri sikt mellan husen.
Köp annars på öppet köp och testa.

Jag har haft en liknande av fabrikat "philips" den fungerade 5 meter, med öppen dörr....
 
Jag hade nog dragit kabel ändå.

lägg kabeln i diket eller högt upp i trädet, fungerar tillsvidare, välj en kabel med tjock diameter på kopparn, för att undvika spänningsfall..
 
el_richard skrev:
Jag har haft en liknande av fabrikat "philips" den fungerade 5 meter, med öppen dörr....
Det är bra med praktisk erfarenhet. Själv har jag inte det av trådlös video...

Ditt andra alternativ är nog det bästa, en kabel högt upp eller långt ner( gärna i rör...)
 
Men hade fungerat så vore det bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.