Tänker mig att bygga en träaltan om ca 7 x 4 m. Längs ungefär halva framkanten och på ena kortsidan är det så stor nivåskillnad att det behövs räcke, i övrigt blir det sannolikt ett öppet däck.

Markförhållandena är sådana att det på sina ställen är särskilt svårt att gräva för plintar (typ bara sprängsten). Det går dessvärre inte heller att på ett bra sätt fästa bärlina i fasaden eller husgrunden.

Jag funderar därför på om det är möjligt och lämpligt att gjuta plintar i framkant och längs ena kortsidan och i övrigt låta bärlinorna vila mot betongsten på mark. Finns det risker med detta? Blir det någon skillnad (bättre) om man ser till att få in ytterligare någon eller några plintar på strategiska ställen?

Edit: När jag tänker efter närmare själv inser jag ju att det efter några vintrar säkert kommer bli instabilt, betongstenarna kommer ju följa med tjälen och röra på sig i höjdled.

Vad göra i min situation?
 
Jag har byggt en friggebod på en liknande grund; plintar och betongsten. Den står fortfarande kvar och dörren går att öppna.
Jag tror att det hade fungerat i ditt fall. Om marken består av sprängsten har du väl inte mycket tjälskjutning? I värsta fall får du rikta opp altanen med en domkraft och några kilar efter några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.