Leker med tanken att bygga om ett uthus till ca 30kW panncentral och elda med pellets. Har någon här en uppfattning om vad maskineriet (förråd, matning, panna, skorsten, accar) kan gå lös på? Jobbet gör jag huvudsakligen själv.
 
en vild gissning: 100-120'. fast köper du beggat så kan du tjäna en slant på det. tex min skorsten kostat inte mej nåt, jag köpte en lång en och sålde halva för hela priset ;)
och 4250 liter acktank kostade 100:- i inköp, sen sålde jag kopparn i den för 3400:-, köpte tryckkärlsmigtråd på rea för några hundringar för 15kg + ett paket ok48.00 + lite muffar.beggade acktankar finns ju då och då, fast du behöver väl inte så mycket volym till pellets?
 
Tack! Låter dock som om man borde bli skrothandlare istället för att pula själv!:D:D
 
Är det bara pellets som ska eldas så behöver du ingen acktank o skorsten kan du köpa ett 120-130 mm syrafast rör på skroten som isoleras med dubblalager/skarvar omlott med 2,5 mm gods, Här finns info om hur du bygger http://www.umesotning.se/?expand=0&pageID=9
För att få värme o vv behöver du en 4-rörs kulvert ev med vvc om det inte är långt mellan husen då kan det va bra med tank i huset o ladda men då ska pannan ha liten vattenvolym..
Behöver du 30 kW??
En 30 kW pelletspanna är ca 20000:- dyrare än 20 kW vilket räcker rätt långt..

Förråd bygger du billigast av spånskivor o om det inte gör nått med lite damm blir det ändå lättare/billigare.. :)
 
Tack! Ska kolla länken. Huset är på 300 m2, med självdrag, och ligger helt oskyddat för vinden, så det är ett helsike att hålla värmen när det blåser. Därför tänkte jag ta i med lite marginal..
 
2an skrev:
Är det bara pellets som ska eldas så behöver du ingen acktank
man minskar uppstartsförlusterna om man kör mot acktank-jämför med en bil som körs många korta sträckor eller en lång-det blir skillnad i bränsleförbrukning...
mycke_nu skrev:
Tack! Låter dock som om man borde bli skrothandlare istället för att pula själv!:D:D
ja eller som en av mina grannar som säljer färdig ved och kör sitt eget hus med värmepump
 
pellefant skrev:
man minskar uppstartsförlusterna om man kör mot acktank-jämför med en bil som körs många korta sträckor eller en lång-det blir skillnad i bränsleförbrukning...
Mmmm men det verkar vara lite olika åsikter om det ska vara acktank el ej, Enligt Äfab så ökar förlusterna med 10% om man eldar pellets mot acktank med en panna som har modulerande drift typ biomatic 20+..
För att det ska gå tjäna på acktank så måste den vara EXTREMT bra isolerad o det gäller alla rör oxå, En bra pelletspanna ska ha en årsverkningsgrad på 85% vilket blir högre om man inte eldar pellets för vv på sommaren o det är endast på sommaren man kan räkna med att tjäna på acktanken genom få starter..
 
mycke_nu skrev:
Tack! Ska kolla länken. Huset är på 300 m2, med självdrag, och ligger helt oskyddat för vinden, så det är ett helsike att hålla värmen när det blåser. Därför tänkte jag ta i med lite marginal..
Förmodar att du eldar ved nu??
Men om du har elpatron så kan du ju kolla vad den har för effekt, Det ska va rätt dålig isolering om huset ska behöva mer än 20 kW o om du kan klura ut hur mycket huset kräver så tjänar du ju bra om du kan välja en 20 kW panna mot en 30 kW.. :)
De flesta pannor har ju 6-9 kW elpatron oxå som kan gå in vid extrem kyla/enstaka gånger...
 
2an skrev:
Förmodar att du eldar ved nu??
Men om du har elpatron så kan du ju kolla vad den har för effekt, Det ska va rätt dålig isolering om huset ska behöva mer än 20 kW o om du kan klura ut hur mycket huset kräver så tjänar du ju bra om du kan välja en 20 kW panna mot en 30 kW.. :)
De flesta pannor har ju 6-9 kW elpatron oxå som kan gå in vid extrem kyla/enstaka gånger...
Det är en salig blandning av ved i spis och kaminer, luft/luft-vp och direktverkande el. Totalt ca 20 m3 ved och 21,000 kWh. Innan värmepumpen kom till gick det ytterligare 10 m3 ved.

Effektmässigt så kanske man kan uppskatta eldstäderna till 2x8 +4 = 20kW, värmepumpen till 4 kW och direktverkande el till kanske 4 kW till i genomsnitt. Sedan tillkommer varmvatten. Kallt är det som sagt ändå när det blåser.

I samband med renovering och tillbyggnad ska det nu bli golvvärrme och vattenradiatorer där så är möjligt. En del direktverkande el blir det nog kvar, men ambitionen är att slippa köra in en skottkärra ved i huset varje dag.
Charmen börjar falna efter fyra vintrar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.