Vad tror ni om att använda ett lusthus som bastustuga, istället för de friggebo-liknande skapelser som endel tillverkare marknadsför? Detta för att omgivningarna runt den kommande stugan är grymt fina och vi skulle vilja maximera nöjet av detta under bastubadandet. Vi tänker oss en enkel vedeldad lösning.

Inser självklart att det innebär en hiskelig värmeineffektvitet med alla fönster, men med ett kraftigare aggregat borde man väl kuna uppväga detta? Hur blir det med imma och kallras om man inte har tokisolerade fönster? Tips och råd mottages tacksamt!:)

Mvh,

John
 
Har sett en granne bygga ett litet runt lusthus med mycket fönster och vedeldad kamin. Ser otroligt mysigt ut. Dessutom har han fönster som har många smårutor som är färgade i hörnen (likt hans stora hus) och mycket snickarglädjekrusiduller.

Kan inte uttala mig om funktion och eventuella problem men det visar att det är fullt görbart.

Had'e
///Johannabacken
 
Hej,

För några år sedan var jag till en kompis kompis och badade i deras nyinredda lusthusbastu. De hade byggt väggfasta bänkar runt lusthuset, tagit hål i golvet och gjutit fast betongringar, cirka dia 1200, sedan hade de sågat hål i sidan på betongringarna och monterat en vanlig bastuspis med luckan i det uppsågade hålet. Utrymmet mellan bastuspisen och betongringarna hade de fyllt med sten. Skorstenen gick upp i centrum av lusthuset.

Lusthuset var oisolerat och med vanliga enkla fönster.

Det tog länge innan det blev någon värme att tala om, dels på grund av den stora volymen och takhöjden. Man sitter trots allt ganska lågt ner och inte högt upp som i en vanlig bastu.

Det var trevligt att bada i den, den var placerad precis brevid havet men utsikten försvann på grund av imman...


/Johan C
 
Varför förstöra ett lusthus genom att montera in en bastu. Oeffektivt, det minsta man kan säga. Inte lär man kunna se ut genom fönstren pga all kondens. Svårt att dessutom få liggutrymme, som jag ser som ett krav. Nej, bygg en liten bastu bredvid lusthuset och gå sedan in i lusthuset och drick din kylda öl om nu vädret inte tillåter att du sitter på bastuverandan.
 
Akkli: Det kanske är bastun som är det viktiga och då kan man välja att bygga den som ett snyggt lusthus (istället för som så ofta en prefab friggebod). Ofta är det bygglovsproblem att bygga två hus. Ineffektivt är inte ett problem med vedeldat. liggutrymme är bara en fråga om storlek och hur man sätter lavarna. Kondensen på fönstren, där har du ett problem som måste lösas! ;)

///Johannabacken
 
  • Gilla
Fredde11
  • Laddar…
Detta låter som en intressant idé...
Någon som känner till något liknande projekt ?
Vore ju rätt flådigt att ha ett 15m2 lusthus och sedan avgränsa en del i lusthuset med rökfärgat glas in till bastun.
Halva lusthuset bastu och halva relax..... vad tror ni om detta ?

/V
 
Det vore i så fall läckert och ha bastun i mitten av lusthuset. Relaxavdelningen skulle då bli som en cirkel runt bastun. PÅ så sätt skulle nog kondensen på rutorna minska eftersom relaxavdelningen blir som ett extra ventilerat rum. Tänk att gå runt i lusthuset och låta bastun ligga i mitten. Det fodras ett ganska stort lusthus på 15 - 20 kvm.
 
Vad gäller imma på fönster finns det dels, dyra, kemiska produkter som motverkar detta.
Tex de som man använder på plexi-visiren i hockey.
Är man snål kan man smeta in vanligt schampo och torr-torka bort.
(fråga mig inte om den fysikaliska förklaringen, det funkar och det räcker för mig.)
Det funkar även på badrumsspegeln om man är less på att raka sig i blindo.

Är man både snål och lat (som mig) slänger man vatten på glaset och sköljer bort imman.
Och jo, glas kan spricka.
Men det har det inte gjort för mig på fem år och detta är vanligt fönsterglas placerat i princip snett bakom kaminen (notera skorstenen).
 
  • 100_2307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.