Hej.
Har "justerat" mitt äppelträd.
Meningen var att ta bort trädet hellt men efter att ha sågat ner grenar ser trädet OK ut och om det tar sig då får det stå kvar.
Så nu är frågan, kommer mitt äppelträd att ta sig och överleva?
 
  • _MG_1358.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan lika gärna såga ner det helt..
 
Tack för dagens första skratt!
:D:"justerat äppelträd"! :D
Du kanske kan bjuda på den här bilden så att den kan användas som avskräckande exempel på den hemsida som länkas till i meddelandet ovan?;)
 
Plantera ett nytt och med lite tur så har du ett lika fint träd om 30 år. Vore jag du så skulle jag ställa undan sågen en stund (innan kalhygget är ett faktum) och tänka över saken. Tallarna jag ser i bakgrunden ser ju heller inte ut att vara i vägen, de passar in i miljön och ger trädgården lite rymd.
 
Det är inte säkert att trädet kommer att dö men om det kommer att bli snyggt är en annan sak.
Vi har ett gammalt äppelträd (många, många decennier, kanske uppemot 80 år) som blev ungefär lika hårt massakrerat för c:a 25 år sedan och sedan nästan lika hårt en gång till för kanske en tio år sedan. Det lever men vackert är det inte - kronan är ett enda trassel av vattenskott och det bär nästan ingen frukt.
 
Anledningen till att äppelträdet "justerades" är då trädet påminde om en drake vars grenar var halv-döda och spretade åt samtliga hål. Trädet har inte blivit skött på över 10år och även om man hade kunnat rädda det så skulle det säkert ta lika långt tid som att starta med ett nytt. Barken hade lämnat många grenar, grenar behövde stöd mm mm mm och slutligen har inte vi äppelträd för att överleva av skörden, dvs träden är en trädgårds prydnad som skall vara vacker. Ger den frukt är det ett plus.

Det tragiska i det hela är att äpplen som trädet gav var riktigt goda. Vet inte vad det var för sort men äpplen blev ätbara under senhösten (november). Det jag funderar på nu är följande:

1) Kan man ympa de avklippta grenarna på något annat träd? I så fall vilka träd skall prioriteras?
2) Kan man ympa de avklippta grenarna på trädet på bilden ovan? Dvs sätta tillbaka de :cool: ?
 
Du kan ympa kvistar från det "justerade" trädet på ett annat äppelträd. Förutsättningen för att det ska vara meningsfullt är att båda träden är friska. Det du berättar om att trädet hade förlorat stora stycken bark tyder på fruktträdskräfta, och då är det knappast lönt. Passar ditt träd in på denna beskrivning av fruktträdskräfta?
http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm

Har själv ingen erfarenhet av ympning, men här kan du läsa om hur det går till:
http://83.227.252.10/ympning.html

En annan möjlighet är ju att du försöker ta reda på vilken sort det var på ditt träd? Kanske någon granne vet? Eller dom förra ägarna? Om det inte är en helt ovanlig sort så går det ju att köpa ett nytt träd.
 
Nä, mitt träd kommer inte att överleva...
 
  • träd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar inte så ;)

Men vad är det för en stackars buske i bakgrunden som råkat ut för vaktmästarebeskärning? :rolleyes:
 
Men vad är det för en stackars buske i bakgrunden som råkat ut för vaktmästarebeskärning?

ja... jag får väl ta bort busken också :(
 
  • buske.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
eestere skrev:
Men vad är det för en stackars buske i bakgrunden som råkat ut för vaktmästarebeskärning?

ja... jag får väl ta bort busken också :(
Ojdå, så drastisk. :surprised: Den kanske hade överlevt. Börja likna rena kalhygget nu.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.