Efter att varit i kontakt med några firmor för att få offert på att installera bergvärmepump så blir jag bara frustrerad.
Svårt att få tag på rätt personer och de ringer inte upp när man lämnar meddelande. Visst är man luttrad när det gäller hantverkare, men jag har i alla fall svårt att inse agerandet när man skall diskutera en affär på 100-150 000:- Och hur blir det då om man får problem senare.
Kan inte låta bli att undra hur svårt det är att göra jobbet själv? Har installerad värmesystem, el och vvs själv i tidigare byggen. Kikar man på tex Rinkaby rörs hemsida så finns ju "allt". Haken är väl kylmedlet, någon som vet vad man använder? Det krävs säkert särskillda tillstånd eller nåt.

Någon med erfarenhet eller liknande funderingar?
 
Visst kan man göra allt själv. Busenkelt? Nja, men det är inte heller raketforskning. Nibe har bra instruktioner på sin sajt. Jag installerade en Thermia Duo mot en Nibetank. Funkar prima.

Kylmediet är inga problem. det ingår alltsom oftast i priset när du borrar. Det är bara ett gäng 25-litersdunkar med bioetanol. Min borrare fyllde slangen ner i hålet. Jag fyllde resten när jag kopplade in pumpen.

Jag har lite bilder på www.fasting65.se - kolla dagboken, 2007 oktober - november.

ps. Har en filterball över om intresse finns... :)
 
jag har gjort det & det klarar du med!
du ska ansluta 3-fas el
sen är det ett rör in & ett ut för radiatorsystemet
ett rör in & ett ut för köldbärarslingan.

klar....
 
ja i stora drag ialla fall, inget du inte klarar.
 
håller med...

jag installerade allting själv förutom inkopplingen till elskåpet... inga problem trots att jag aldrig gjort nåt liknande tidigare... isoleringen var heller inga problem...

kör med rörpress och presskopplingar, idiotsäkert och en apa klarar av att få det tätt :) lite dyrare än att löda men gör man det själv så är det värt pengarna...

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.