Hej alla glada!

Jag håller på och gör om ett källargolv, och kommer lägga EPS för att sedan flytspackla in de 16mm golvvärmeslingor som redan finns inkopplade (vattenburet).

Finns det några bra tips på hur jag enklast och bäst fixerar slingorna (PEX) mot EPSen inför flytningen?

/Egge
 
Det finns plastband med klammer som du trycker fast slangen med.Fyll den med vatten så flyter den inte lika lätt upp.
Vi brukar lägga en armeringsmatta över och naja fast slang eller rör i.
 
Tackar. Finns dessa plastband för slang på 20cc? Jag har hittills bara sett dem med 15 eller 30cc. Min slang har ju använts tidigare i samma golv (träbjälklag) och då legat på 20cc. Blir lite svårt att ändra det för då blir det antingen för lite eller för mycket slang i rummet ;)
 
Du kan ju klippa dom. Jag hade lagt en armeringsmatta över om du har plats den bygger 10-12 mm (15 el 20 cm rutor)
och spackla 2-3 mm över. Du bör ändå ha 10-15 mm över slangen.
 
Matta är nog det smartaste, har ändå blivit rekommenderad och räknat med 30mm över slangen så det finns ju utrymme. Klippa banden verkar onödigt jobbigt ;-) Tack.
 
Bollar upp denna tråd igen, för nu närmar det sig hårt arbete... ;-)

En liten fundering jag har... Ovanpå EPSen hade jag tänkt lägga armeringsmattan och sedan fästa golvvärmeslangen *ovanpå* armeringen. Detta för att minimera risken för skador på slangen när jag knatar omkring där inne för nästa moment, avjämningen.

Vad säger ni experter om detta? Funkar bra? Eller ska jag trots allt lägga armeringen ovanpå slangen för att på samma gång få en bättre armeringsfunktion i avjämningen (som blir 40-50mm på 13m2)

/Egge
 
Ingen som tycker det ena är bättre än det andra?

/Egge

egge skrev:
Bollar upp denna tråd igen, för nu närmar det sig hårt arbete... ;-)

En liten fundering jag har... Ovanpå EPSen hade jag tänkt lägga armeringsmattan och sedan fästa golvvärmeslangen *ovanpå* armeringen. Detta för att minimera risken för skador på slangen när jag knatar omkring där inne för nästa moment, avjämningen.

Vad säger ni experter om detta? Funkar bra? Eller ska jag trots allt lägga armeringen ovanpå slangen för att på samma gång få en bättre armeringsfunktion i avjämningen (som blir 40-50mm på 13m2)

/Egge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.