Våran gamla inbyggnadshäll gick sönder så vi har nu köpt ny häll samt matchande inbyggnadsugn. När jag tagit bort de gamla och skulle koppla in de nya så upptäckte jag att den gamla standarden gällde här med 400V uttag, stickkontakten har fyra faser plus jord. De nya prylarna ska ju ha 220V, så deras kontakter passar ju inte! (Plus att hällen såldes med norsk standard på kontakten, men den blev jag tillsagd att bara byta ut mot en vanlig stickkontakt.)
Frågan är ju nu, kan jag på något vis koppla om mitt gamla uttag till 220V? Kablarna till den gamla kontakten har färgerna svart, svart/vit, blå, brun samt jord gul/grön. Måste jag ha hit en elektriker som kopplar om i elcentralen? Ja, helt enkelt - hur går jag tillväga nu för att få in de nya grejerna!
 
Hmm, fyra faser är det inte. Antagligen har du en perilex-kontakt, dvs tre faser nolla och jord till din gamla häll.

Isåfall kan man i princip koppla en perilex-kontakt på en enfaskabel och ta ut bara nolla skyddsjord och en fas, och därmed 230V till nya hällen. Det är 400V mellan faserna och 230V mellan en fas och nollan. Men ja, du skall låta en elektriker göra det. troligen behövs ingen justering i centralen, (eftersom den blå nollan verkar dragen redan). Men kabeldimensionen, strömförbrukningen på hällen och säkringsstorleken behöver kollas mm.
 
De norska enfasiga uttagen ser väl ut som de svenska?
Är det möjligen en norsk kontakt med mer än en fas du har?
Byter du en norsk trefaskontakt mot en svensk så kommer det nog rök ur hällen
om du inte byglar om den först. De har ju bara 230V mellan faserna i Norge.

/Hasse
 
Med största sannorlikhet är kabeln till hällen en 5 ledare där man kan sära på två av ledarna och koppla, dom särade, till var sitt stift i en perelexstickpropp. Då får du två olika faser in samt nolla (två trådar) och skyddsjord. Din 4:de fas är nollan. Är du det minsta osäker anlita hjälp för kopplar du fel brinner den nya hällen omedelbart upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.