Hej!
Har tänkt att bygga en köksö med stommar och bänkskiva (3,8mm) från IKEA. Och min undran är över det överhäng som jag tänkt mig. Jag har tänkt mig en bänkskiva som är 2 meter lång och 1 meter bred. Överhänget är 40 centimeter på mer än ena halva långsidan (120 cm), den andra långsidan bara 40cm, och ena kortsidan (100cm). Går det att ha en sådant överhäng utan att använda sig av stödben?

Mer info om köksön:
Två styckna 80(bredd) x 60(djup) underskåp bredvid varandra. En 80(bredd) x 37(djup) överskåp mitt emot det ena överskåpet. resten av utrymmet under bänkskivan är "överhäng".
 
Vi har byggt en köksö som är snarlik den du beskriver.

Vi har på ena långsidan ett 50 plus ett 80 underskåp. På andra sidan 2st 60cm överskåp med passbit emellan. Allt detta på platsbyggd, förhöjd sockel. Överhänget har vi valt till 25cm för att slippa ha stödben. Övehänget flexar lite när man lägger sin tyngd på det och jag skulle aldrig drömma om att prova att sätta mina 85 pannor längst ut.

Att ha så långt överhäng som 40cm skulle jag inte rekommendera, inte utan att du förstärker skivan med reglar på undersidan, vilket iofs är enkelt gjort.

Vill du se hur vår ö blev finns bilder på våran sida.
 
Hej igen!
Jag uttryckte mig nog lite krångligt när jag försökte beskriva min köksö, så här kommer ett nytt försök från mig, med en tänkbar ritning också.
 
  • kokso.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Assatar
  • Laddar…
Vi har valt en liknande lösning och blev då rekommenderade av köksritaren/säljaren att använda stödben, vilket vi kommer göra. Vi sätter våra två stödben under de två utstickande hörnen. I det stora hela kring köket var inte benen speciellt dyra, iaf jämfört med skivan så för oss var valet enkelt även om det kanske blir riktigt så snyggt som jag föreställt mig köksön.
 
Jag byggde en köksö, eller snarare en "köksudde" eftersom ena kortsidan sitter fast i väggen. Överskåp 37 cm djupa och ca 40 cm överhäng på ena sidan (barsidan) och 10 cm på den motsatta.

Den blev hur stadig som helst, men sitter ju fast i både golv och vägg. Jag skulle vara mer orolig för att hela ön välter än att överhänget på 40 cm sviktar.
 
Mycket beror ju också på vad man har för skiva. Jag skulle vara betydligt mindre orolig att belasta en laminatskiva med 40cm överhäng än en stavlimmad ekskiva. Framförallt när fiberrikningen (limskarvarana) går i riktning med en tänkbar knäck-kant.
 
Tillbaka igen med ny fråga angående detta:
Hjälper det om man sätter ett extra stöd ben en bit in under skivan snett inåt sett från det högra övre hörnet, dvs det hörn som är mest sårbart? Eller finns det andra lösningar? Vill nämligen inte ha några stödben i onödan (möjligtvis högst ett som jag nämnt)?
 
Jag är helt övertygad om att det går. Jag tittar under den stavlimmade ekskivan på köksbordet och på iläggssklvan. har de skruvat stabiliserande ribbor tvärs över fiberrikningen under. Så ska du inte ha några dörrar eller lådor precis under skivan så borde du kunna lösa det på det sättet.

Kan skicka en bild om du vill. PMa din e-postadress i så fall
 
Tror inte det behövs ngt steg, jag har likadant, fast aningen mindre, två skåp, 60*60, och själva skivan är 150*90 , alltså 30 cm överhäng. Funkar kanon. Sålänge du inte vill gömma stolarna under bänken tror jag inte du behöver 40 cm överhäng.

Vi har en laminerad skiva kanske jag skulle tillägga.. :)
 
Hm... gammalt inlägg, men reagerar på måtten. -En bänkskiva ska ju gå ut typ 2cm över framsidan av 80x60-skåpen inkl dörr... Blir det 35cm kvar t Stora överhänget?
-Överhänget minskas även av en trolig täcksida på baksidan.
En kort konsoll borde kunna hjälpa hållfastheten... Då det breda är 120 så borde denna konsoll sitta mitt i 120cm...
Dvs inte på mitten... Då kan 2 sitta bredvid varandra o ha ca 60cm knäutrymme.
 
Bumpar denna tråden lite. Ska bygga en köksö vid ett fönster som idag är 100cm brett, vill helst inte byta fönster och skulle vilja ha en 100cm bred bänkskiva på en vanlig IKEA Metod stomme.
3 60*60 skåp bredvid varandra, 3cm överhäng vid luckorna, 1,3cm täckskiva.
Tror ni en bänkskiva SileStone kvartskomposit fixar ett överhäng på 35,7cm utan stödben eller konsoler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.