Jag har inte upplevt några problem med t ex DW's spikpickor men däremot är kompressorer grymt svårstartade när det är kallt. Sen bör man vara noga med slangarna, inget kul om de är spröda och släpper.

/Kent
 
Prolox skrev:
Hej igen !

Hur fungerar det att använda spikpistol på vintern när det är kallt och minusgrader. Är det någon fara?

/ Thomas

De e väl lungt,, men när ja gjorde de hade ja en dålig kompressor som de va kondens i så den frös, men de finns nått medel som man häver i så de inte ska frysa, Kommer inte ihåg va de heter..
 
Gummislang!!!
Plastslangarna är bara att slänga :surprised:


Är som att jämföra med sladden hos elverktyg. Tag ut en maskin med plastisolerad sladd i kylan och den sladden blir som ett järnspett. Gummislangar/sladdar är det man skall satsa på!
Köper man maskiner utan gummisladd så rekomenderar jag att byta, finns färdiga gummisladdar med stickpropp för ~30-40 SEK hos classa m.fl.
Blir så mycket lättare att jobba då.

/AB
 
elof skrev:
Gummislang!!!
Plastslangarna är bara att slänga :surprised:


Är som att jämföra med sladden hos elverktyg. Tag ut en maskin med plastisolerad sladd i kylan och den sladden blir som ett järnspett. Gummislangar/sladdar är det man skall satsa på!
Köper man maskiner utan gummisladd så rekomenderar jag att byta, finns färdiga gummisladdar med stickpropp för ~30-40 SEK hos classa m.fl.
Blir så mycket lättare att jobba då.

/AB
problemet med gummislang till luften är att den blir/är tung, t ex när man sprutmålar, men jag kan också tänka mig det blir jobbigt när man spikar gles.
 
problemet med gummislang till luften är att den blir/är tung, t ex när man sprutmålar, men jag kan också tänka mig det blir jobbigt när man spikar gles.
Jomen bättre det än att inte kunna spicka när det blir kallt?:)
 
Lätt löst..

2 olika slangar.. En lätt plast för varmt arbete, en gummi för kallare arbete..
 
jovisst, men ja tror de funkar med "vanlig slang" också, de va då -19,5 när vi va ute å spika de gick då så länge som kompressorn orka hålla igång..
 
Plastslang funkar hyfsat på vintern, värre är det med en del kompressorer som inte ens hinner starta innan motorskyddet löser ut.... :(
 
Beror ju på att oljan blir som sirap vid kyla.... :-X
 
Min 2-hästars med 24 l tank räcker länge för en stor spikpistol. Tänk bara på att justera tryckströmbytaren så att tryckskillnaden mellan till och frånslag inte är alltför stor. När det är kallt är min också lite kinkig de två första starterna tills oljan mjuknat lite, sen är det inga problem.
 
Y
Någon som har tips på en spikpistol som inte är stor och tung som ett hus (likt biltemas) ?
 
Stomspikarna, 50-90mm, blir väl lätt i den storleken, tyvärr.

Bosch 50-90 pistol väger 3,9kg mot Biltemas 3,8kg.
 
Max högtryckspistoler väger ca 1kg mindre än en vanlig. Enda nackdelen är att dom kostar 25-30000 med kompressor.
 
Y
Äsch, kanske skulle köpa biltemas ändå då.
Batteri+gasdriva modellerna är väl rentav tyngre gissar jag.
 
Min batteridrivna DeWalt väger 3.8 och då slipper man släpa runt på slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.