Jag passar på att ställa en liten fråga till TS, du skriver att du skall fästa en svart gummimatta på stegen, har du hittat den gummimattan och i så fall vart ?

Jag har liknande planer för våran trapp hemma.
 
NJAÄ.. :)
Vi har sett det någonstans på något byggvaruhus, men just nu har jag inte koll på vart det finns faktiskt. Utbudet med diverse plast, heltäckning, och andra mattor är rätt stort tror jag mig förstå, så borde inte vara så svårt att hitta ngt.

Skall se om jag lyckas hitta någon sådan där trapplinjal någonstans oxå.
 
Idag tyckte jag det var dags att plocka ner eländet, så ett samtal till farsan, o sedan satte vi igång.
Skäms lite, men jag har inte nämnt att det funnits ett par skruvar i stycket mot väggen, då jag hela tiden trott att det varit den förra ägaren till huset som skruvat ditt ett par fjuttiga skruvar för att på det sätter få trappen att inte sjunka.
Dessa skruvar, ca 55 mm, var det enda som satt mot väggen, de fäste knappt i spånskivan som finnes i väggen. Kanske inte så konstigt att trappan börjat sjunka i väggsidan när limmet släppt i alla trappsteg.

Skickar med några bilder, jag blev vettförskrämd när katten fick för sig att klättra upp på stegen, och sedan fick för sig att det sista trappsteget var ngt bra att sitta på, det satt inte fast alls, tur att både katt och trappsteg inte trillade ner.. :) Varför gillar katter att klättra på stegar?
Ursäkta för mobilbilder, blir inte bättre.

Håller ni fortfarande fast i att jag nu skall montera hela trappan innan jag sätter den på plats? Min far var skeptisk, men jag försökte stå på mig.
Den väger ju inte sjukt mycket, så är det bättre att jag monterar ihop den nere eller uppe? Jag har mycket mer plats uppe för tillfället.
 
  • DSC00657.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00658.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00659.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde inte motstå att få in ett par bilder på en nyfiken katt:
 
  • normal_Fritz1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • normal_Fritz2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fresve skrev:
Håller ni fortfarande fast i att jag nu skall montera hela trappan innan jag sätter den på plats?
Vill du ha ett bra resultat ska du satsa på att plocka ner vangstyckena från väggen också. - Ta bort samtliga limrester från vangar och steg.
- Skruva fast stegen med 70 mm skruv.
- Vangarna skruvar du med ihop med 90 mm skruv.
- Lyft trappan på plats, kontrollera att den är i våg.
- Skruva vangstyckena med 90 mm skruv i väggarna, gärna c/c 450 mm och 200 mm från hörn. Kan du hitta reglarna i väggen är det OK att fästa trappan i dom även om det är c/c 600.

Om du monterar ihop den uppe eller nere spelar inte så stor roll, bara det finns plats. Fast själv föredrar jag om möjligt nere.;)
 
Allt är nere, nu skall väggarna fixas till, hela trappan skall målas, stegen skall få ny matta av ngt slag. Efter det så kan jag montera ner byggställningen som jag nu har i Hallen, och då kommer jag få plats med att bygga trappen nere.
En skidresa skall göras oxå. Jag återkommer om några veckor med resultaten. :)
 
Förhoppningsvis kommer jag kunna skruva ihop trappen under påsken, om kroppen(nyuppskärd av doktorn) och jobbet(beredskap) inte ställer till det! :)
Skall måla ikväll, sedan är förhoppningsvis allt målat färdigt. Kanske blir det ett tredje lager finish-färg, få se det.

Har lite funderingar på skruv, det som kommer mot väggen är ju inga problem, men det som kommer synas är problem. Få se vad jag hittar på. (inte så sugen att spackla över och måla)

Såhär ser det iaf ut i hallen nu:
 
  • IMGP3079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försänk skruvarna och dölj dom med täckproppar. Finns både i plast och trä hos välsorterade byggmarknader. Jag föredrar träpropparna för de andra ser så plastiga ut.:D
 
Skall jag skruva alla steg, eller räcker det med några stycken tro? Jag hade nog tänkt mig de yttersta, plus hörnet, plus ett i mitten.
 
Samtliga steg ska skruvas för att få ett bra resultat. Helst två skruv per sida där det är möjligt.
 
På skärtorsdagen lyfte vi trappan på plats.
Monterade först så många steg som gick på det största vagnstycket, lade sedan på det andra, och till slut pillade jag dit de steg och stycken som utgör svängen, L:et, av trappan. Skruv överallt, sitter riktigt fint nu.
Ringde in halva släkten o en kompis, men kompisen kom först, och vi lyckades lyfta dit trappen på 2 minuter, utan att skada ngt annat.. :)
Nu skall det bara bestämmas matta, räcken, och det blir till att spackla och måla över alla skruvhål.

Ber om ursäkt för soffan, den skall absolut inte få plats där den syns i huset, men just nu är det kaos överallt, och där är den inte i vägen! :)
 
  • IMGP3102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP3113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP3115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP3116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev ju riktigt snyggt, bra jobbat!:)
Ska du ha matta på stegen?
 
Jag är också nyfiken på mattan , vi går precis på liknande tankar.
Men jag tror att vår trappa sitter fint på sin plats ; ) så vi behöver "bara" slipa och måla.
Vi har funderat på dessa nya trapp-täckare alltså trälaminat på trappstegen, men tror att en matta skulle bli billigare och enklare att lägga.
Jag vill gärna se bilder om hur ni har löst det !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.