Ska sätta innertak i den nya garaget man har en fundering,

Ska man sätta gips eller spån?

Gips är ju bäst i brandsynpunkt, det är "dött" dvs att det inte rör sig på samma sätt när det är målat. Men man kan väl sätta gips på cc120 utan då måste jag sätta "glespanel" först cc60.? Sedan är det ju sämre att skruva i.

Spån, rör sig, brinner men går bättre att skruva i och kan stättas på cc 120..? right?:surprised:

Det kanske inte är någon riktig frågeställning egentligen...men det är väl tillåtet att sätta spån eller måste det vara gips ur brandsynpunkt?

Så var tror ni? Vad missar jag?
 
CC 30 ska det vara i tak enligt vad jag fick lära mig när jag byggde mitt förråd.
Blev dubbla gips tillslut. Ska jag hänga nått tyngre än vad en expander tar så siktar jag på regelverket
 
Mikael_L
Högsta CC-avståndet kan nog vara lite olika från skiva till skiva.
Om du laddar ner följande handbok från Gyproc
http://www.gyproc.se/gyproc/bestall...tUNID=370652D4EBD94E22C125712900245799&m=memd
så går det att läsa fram cc400, för G's vanliga skivor. Men cc30 fungerar väl också bra då.

Sen tror jag inte att spån klarar sig med cc120, verkar vara stor risk för nedböjning och/eller att skivorna kryper över skruvskallarna.

Jag skulle själv satt gips i garaget, men då har jag en svets också... ;)
 
Om du har garaget närmre huset än 2 meter och/eller mindre än 2 meter till tomtgräns måste garaget brandisoleras då är det dubbla lager gips som gäller både väggar och tak. dock behöver inte hela taket ha dubbel gips, har för mig att det är två meter in från varje väggsida som taket ska ha dubbelgips.
 
ok, där ser man då lutar det mot att regla upp lite då och sätta in gips...
 
Detta diskuterades ju i en annan tråd för några veckor sedan ang. brandklass i garage och det var ju även så att 24mm skivmaterial och isolering räcker för brandklassningen så det behöver således inte vara dubbelgips utan funkar med OSB + enkelgips och isolering uppepå det.

Rätta mig om jag har fel?
 
Beppo skrev:
Detta diskuterades ju i en annan tråd för några veckor sedan ang. brandklass i garage och det var ju även så att 24mm skivmaterial och isolering räcker för brandklassningen så det behöver således inte vara dubbelgips utan funkar med OSB + enkelgips och isolering uppepå det.

Rätta mig om jag har fel?
Är det någon HÄR som vet detta med säkerhet?
 
Mitt garage är EI 30 och konstruerat från garagets insida: 13mm gips-12mm plywood -95mmisolering stenull -12mm plywood-13mm gips.
således dubbelgips men en bit ifrån varann. att sätta spån på 1200 c/c skulle jag vilja se... undrar om man hinner ur garaget innan de kommer ner.
c/c 300 gäller för tak oavsett material. kanske en panel klarar c/c 600
 
innertaket sitter, (innifrån och ut) gips, plast, glespannel, 195mm isolering.
 
Vilket c/c blev det? Jag förstår inte varför det inte skulle gå bra med c/c 600. Skulle vara ur brandsäkerhetssynpunkt i så fall...
 
jag glesade med 22x95 cc60 och det sitter skitbra, farsan har cc60 i sitt garage och hans skivor sitter finfint efter snart 30 år.
 
Låter bra. Jag kommer ha cc60 i verkstadsdelen eftersom golvbjälklaget till loftet har cc60.

Jag försöker hålla nere kostnaderna och ser att väggips är hälften så dyrt som takgips per kvadrat. Det blir ett jäkla jobb att sätta upp 1200x2500-skivor rakt upp med 2,90 i takhöjd :S
 
injonil skrev:
Låter bra. Jag kommer ha cc60 i verkstadsdelen eftersom golvbjälklaget till loftet har cc60.

Jag försöker hålla nere kostnaderna och ser att väggips är hälften så dyrt som takgips per kvadrat. Det blir ett jäkla jobb att sätta upp 1200x2500-skivor rakt upp med 2,90 i takhöjd :S
Jag satte upp vanliga 1200x2400 skivor från byggmax (59:95kr/st) takhöjd 2,4 m. Inga problem.
Hyrde en skivlyft från rami rent. Jätte smidigt och billigt.
 
Tackar för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.