Vad har rumsgivaren för funktion i en golvvärme installation?
Alltså inte själva rumstempgivaren som man sätter i rummet där golvvärme finns utan den som sitter vid shuntgruppen.

t.ex. på den här, längst upp till höger:
5363636.gif
 
Ingen som vet?
Verkar som det sitter på alla shuntgrupper vid golvvärme, men vad har den för betydelse?
 
Längst upp till höger har du ju känselkroppen för termostaten som sitter på shuntgruppen eller tänker du på någon annan del i bilden.
 
Ja det är den jag tänker på, man brukar ju kunna sätta sådana när man vill ha ut termostaten från element bakom gardin eller elementskydd.

Men vad har den för funktion i en shuntgrupp till golvvärmen?
 
Den styr termostaten precis som du styr på ett vanligt element. Shunten på bilden är för enkelslinga.
 
OK.
Men vad har temperaturen vid shuntgruppen med golvvärmen att göra?
Eller är det tänkt att man ska dra iväg den där givaren någonstans?


Förlåt men jag måste vara väldigt trög.
 
Normalt används denns typ av "Push" i samma rum som du drar slingan, t.ex. när du kompletterar med en golvvärmeslinga i ett badrum där det tidigare varit element. Oftast bygger man in Push'n och då drar du ut givaren i rummet där slingan finns.
 
Ok då förstår jag, har en sån ligger till min golvvärme men gruppen sitter i källaren.

Mina föräldrar har dock en Wirsbo lösning sitter i källaren som styr golvvärme på bottenvåningen och de har den givaren installerad.
Men då har den ingen funktion egentligen och borde inte vara inkopplad om jag förstår det rätt?
 
Sitter inte givarkroppen i rummet där slingan finns så är det helt fel och fyller inget syfte. Beroende av värmesystem så kan man skippa hela termostatdelen och justera temperaturen via strypning av slingan vilket rekommenderas vid värmepump.
Men det är ett helt annat avsnitt där dessa teorier och praktiska erfarenheter dryftas på många forum och vill du fördjupa dig här så rekommenderar jag "varmepumpsforum.com"
 
Jag har golvvärme i hela huset som jag reglerar via shuntventilen på ackumulatortanken. I ett par rum begränsar rumstermostaten temperaturen ytterligare.
Vägg i vägg med pannrummet har jag ett förråd som också har golvvärme. För att styra detta sitter det en Push kopplad efter shuntventilen. När jag köpte huset hade denna Push en likadan kapilärrörstermostat som den på bilden du lagt in med termostatgivaren hängandes vid Pushen.

Eftersom Pushen sitter i pannrummet som varierar mellan 15-30 grader beroende på hur mycket värme jag har i mina dåligt isolerade tankar blev det minst sagt en ojämn temperatur i förrådet.

Ett alternativ jag hade för att lösa detta, men som jag förkastade pga brandskyddet, var att ta upp ett hål i väggen från pannrummet till förrådet och dra in givaren den vägen.
Istället hittade jag en trådlös givare som var avsedd för just denna typ av Push. Den var dessutom inte alltför dyr i mina ögon så jag löste det på det sättet.

Nu vet jag inte om du har ett liknande problem men en trådlös givare är i så fall ett tips...
 
Jag har inget problem egentligen utan bara var förvirrad om dess funktion.
Jag fick med en sådan givare till min golvvärme som ska värma kök, hall och badrum. Fick inte riktigt ihop hur temperaturen vid shunten skulle ha något att göra med hur värmen i t.e.x. badrummet skulle spela någon roll.
Det plus att jag kollade hos mina föräldrar som har givaren sitter i källaren och golvvärmen på bottenvåningen.

Men kort och gott kan man säga att den givaren bara ska användas till små installationer där shunten sitter så givaren kan användas för att styra temperaturen ut på golvvärmen alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.