Jag har vet inte riktigt vilken högtrycktvätt jag ska köpa. Vad har ni att rekommendera? Jag ska har den till att tvätta bilar, bildelar, altan, rensa avlopp mm.

Jocke
 
Om du har råd, hetvattentvätt.
 
Jag är nöjd med min Kärscher, gör allt du säger med den utom att tvätta bildelar då jag inte är så noggrann att jag skruvar isär bilen vid tvätt ;-)

Dock tyckte jag att altantvättillsatsen inte gjorde någon nytta så den lämnades tillbaka. Det medföljande roternade munstycket var f..n så effektivt, får passa sig så att inte flisor flyger också.
 
A
Jag har en Kärscher 7.85 och den fungerar bra med avseende på vattentryck, vattenflöde osv. Men jag tycker den är lite väl plastig och har fått byta bl.a. hållaren av plast. Kärscher-butiken tyckte själva att Kärscher blivit lite plastig och smeckig och de säljer mycket plastdetaljer som reservdelar sa dem. Skulle jag köpa en ny högtryckstvätt idag skulle jag nog kolla på en Kränzle.

När du tittar på högtryckstvättar så är det inte bara vattentrycket som är viktigt, minst lika viktigt är flödet. Man vill ha både högt tryck och högt vattenflöde.
 
Köp en tvätt av känt fabrikat och inte för liten.
Själv rekomenderar jag alltid Kärcher då dom har bra maskiner men framförallt för deras reklamationshantering och service över lag som enligt mig är viktigt vid köp av maskiner.
Sen har dom mycket bra tillbehör till sina maskiner och ett stort servicenät, delar och tillbehör går att köpa i varje järn- eller bygghandel som säljer maskiner.
Nilfisk/Alto har kanske lika bra maskiner MEN ligger långt efter på att serva sina kunder efter dom köpt maskinen!
 
bra-byggare skrev:
Jag har en Kärscher 7.85 och den fungerar bra med avseende på vattentryck, vattenflöde osv. Men jag tycker den är lite väl plastig och har fått byta bl.a. hållaren av plast. Kärscher-butiken tyckte själva att Kärscher blivit lite plastig och smeckig och de säljer mycket plastdetaljer som reservdelar sa dem. Skulle jag köpa en ny högtryckstvätt idag skulle jag nog kolla på en Kränzle.

När du tittar på högtryckstvättar så är det inte bara vattentrycket som är viktigt, minst lika viktigt är flödet. Man vill ha både högt tryck och högt vattenflöde.
Det kan vara bra att veta att 5.80 och uppåt är utrustade med pump av aluminium medan de "lägre" modellerna har beskaffats med dito i plast. De ännu dyrare modellerna har pump i mässing, men jag vet inte riktigt var i modellprogrammet det introduceras. Enligt den lokala servicekillen på Kärcher (som inte säljer maskinerna) är det förståndigt att hålla sig ifrån plasten...
 
Jag köpte en tre-fas tvätt kärcher 7/18c, den är så bra att jag kommer aldrig mer köpa en hobbytvätt, det är enligt mig bortkastade pengar, dom låter bara och trycker 180bar med minsta mängd vatten, det är faktiskt vattnet som rengör! inte antalet bar i maskinen.
 
Det beror helt o hållet på vad man ska använda de till.
Jag kör i dagsläget med Altos lilla modell tror den hette 100.3 eller något.

Köpte 4st på harald nyborg i Lödde när dom hade nyöppning förra våren.
Betalade 298.- /st och har precis "brännt" den första.

Och då går den ca 1-2 timmar om dagen, 4-5 dagar i veckan. o den går nog då konstant i 10-20 minuters intevaller.
(Mycket aggressiv och fuktig miljö)

Har testat dyrare maskiner men pga miljön de går i så håller de inte längre ändå.

/Joakim
 
drakbane skrev:
Det beror helt o hållet på vad man ska använda de till.
Jag kör i dagsläget med Altos lilla modell tror den hette 100.3 eller något.

Köpte 4st på harald nyborg i Lödde när dom hade nyöppning förra våren.
Betalade 298.- /st och har precis "brännt" den första.

Och då går den ca 1-2 timmar om dagen, 4-5 dagar i veckan. o den går nog då konstant i 10-20 minuters intevaller.
(Mycket aggressiv och fuktig miljö)

Har testat dyrare maskiner men pga miljön de går i så håller de inte längre ändå.

/Joakim
Helt rätt, det beror vad man skall ha den till, men till normala jobb tex biltvätt och terassrengöring mm, så kan resultatet vara som natt och dag mellan dessa olika tvättar beronende på modell.

Precis som du säger så bränner man ut dessa lågpristvättar ganska snabbt!
 
Man bör lägga ca 2000:- eller mer för en vettig tvätt, runt 3000:- så är det perfekt för en normal hemmapulare.

Som skrevs i tidigare inlägg så har Kärchers 5-serie (nästan) alltid metallpump och det är bra...
...men underskatta inte 4-serien.
 
Står längst bak i Jula-katalogen att för yrkesmässigt bruk så utgår INGEN garanti för Altos högtryckstvättar (och black and deckers elverktyg)
Inte vet jag, men man blir ju lite undrande över deras kvalitet.........
Min röst blir iaf en hyggligt stor Kärcher.
 
A
Jag har både Kärchers största högtryckstvätt för privatbruk, 7.85 och deras grovdammsugare NT361 och jag upplever båda som mycket plastiga. Jag har bara erfarenhet av Kärchers gamla proffstvättar som jag upplevade som mycket bra vilket fick mig att köpa den högtryckstvätt jag har idag. Själva tvätten gör sitt jobb, bra tryck och vattenflöde, men har du pengar så satsa på en proffstvätt eller åtminstone på ett tvättmärke där inte merparten av tvätten är gjort i plast. Även om inte själva pumpen på min högtryckstvätt är gjord i plast så är handtag, hållare och en massa annat gjort i plast. På min tvätt så har flertalet plastdetaljer gått sönder bl.a. hållaren för lansen, munstycket till flexibla röret och veven för slangvindan. På en bekants likadana tvätt så gick själva kopplingen mellan handtaget och lansen sönder när han lutade handtaget mot en vägg och det råkade ramla. Nä Kärchers plast-tvättar kan jag gott vara utan.
 
Hehe. Jag har fortfarande inte skaffat en högtryckstvätt. På det flesta ställena så säljer dem ut Nilfisk C125.2-8PAD med lite tillbehör, ca 2000kr. Är det något att ha?
 
Jeg kan heller ikke anbefale Kärcher. Plastic fantastic. Ubrukelige slanger og ledninger. De er stivere enn de verste du kan finne noe sted! Det alene gjør at de er totalt ubrukelig.

Etter siste Gjør det sjelv bladet der Stihl RE 128 Plus vant, dro jeg og så på en. Jeg kjøpte en også, og det er en maskin med Stihl kvalitet. Langt bedre enn min Kärcher i 5 serien til samme pris.
 
drakbane skrev:
Det beror helt o hållet på vad man ska använda de till.
Jag kör i dagsläget med Altos lilla modell tror den hette 100.3 eller något.

Köpte 4st på harald nyborg i Lödde när dom hade nyöppning förra våren.
Betalade 298.- /st och har precis "brännt" den första.

Och då går den ca 1-2 timmar om dagen, 4-5 dagar i veckan. o den går nog då konstant i 10-20 minuters intevaller.
(Mycket aggressiv och fuktig miljö)

Har testat dyrare maskiner men pga miljön de går i så håller de inte längre ändå.

/Joakim
I detta läge, verkar det inte vettigt att köpa en lite kralligare maskin som orkar spruta med lite längre slang ansluten, vilket skulle tillåta dig att ha maskinen utanför det hemska utrymmet där alla maskiner går åt?

Själv har jag sneglat lite på en beggad Alcon K3, nästan stationär 3fas maskin avsedd för proffsbruk. Skulle funka perfekt hos mig, fast monterad i garaget med lååång slang så att jag kan tvätta bilen etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.