cameljointen skrev:
Har just satt upp ett tak med sådana skivor och skarvspacklat, gick enkelt och snabbt att spackla snyggt, trots släppljus. Kommer köra såna skivor nästa tak oxå. Smaken är som baken!
Ok, och hur gjorde du med skarvremsorna.??
Det är ju delvis därför de "riktiga" skivorna är försänkta, för att man enkelt skall spackla i remsor..
Det måste varit ett litet h-vete att spackla i remsorna snyggt i takgipsen - för du hoppade väl inte över remsningen. I så fall kan jag förstå att det gick lätt och smidigt att spackla - problemet är bara att sprickrisken är överhängande..
 
Styx skrev:
Ok, och hur gjorde du med skarvremsorna.??
Det är ju delvis därför de "riktiga" skivorna är försänkta, för att man enkelt skall spackla i remsor..
Det måste varit ett litet h-vete att spackla i remsorna snyggt i takgipsen - för du hoppade väl inte över remsningen. I så fall kan jag förstå att det gick lätt och smidigt att spackla - problemet är bara att sprickrisken är överhängande..
Klart jag remsade! :) Var inget problem. Detta var arbetsgången:

1. Fyllde springorna med lättspackel. Lät torka.

2. På med remsa över skarvarna, använder vävlim för att få fast dem.

3. Spackla brett ( 15 cm).

4. Slipa.

5. Spackla bredare (20 cm)

6. Slipa.

7. Måla.

8. Spackla på de ställen de behövdes.

9. Slipa.

10. Måla

11. Klart!!!

Personligen fattar jag inte varför de försänkta skulle vara bättre ur skarvsynpunkt för spackling. Man har större grop att fylla vilket kräver mer spackel och ännu bredare spackling. Däremot tror jag vinsten med försänkingarna ligger i att om taket ej är plant så tar dessa försänkningar upp den variationen ocm man kan spackla jämnt. Men med hyffsat jämna underlag som man drar upp skivorna i så kan jag inte se att takgips med 45 grader på alla kanter skulle vara problem; tvärtom!
 
Måste ha skarvremsa. Annars kommer det att spricka. Bara en tidsfråga. Har själv provat.
Den skivan är gjord för att det ska vara dom synliga skarvarna. Inte för spackling............
 
Ok.
Det kan ju var ett sätt cameljointen.
Men ser man inga "kullar" i taket???
Mycket nyfiken. För mitt tak har spruckit som ett övermoget plommon ..............
 
duff skrev:
Måste ha skarvremsa. Annars kommer det att spricka. Bara en tidsfråga. Har själv provat.
Den skivan är gjord för att det ska vara dom synliga skarvarna. Inte för spackling............
Kortsidorna på de skivor med försänkning är fasade 45 grader och dem går att spackla med remsa så att det blir perfekt resultat. Tycker nog diskussionen är lite knasig..... går det att spackla kortsidor med remsa så det blir perfekt nog tusan går det även med långsidorna. Beror kanske på hur van man är på att spackla..... men jag föredrar takgipsen.
 
duff skrev:
Ok.
Det kan ju var ett sätt cameljointen.
Men ser man inga "kullar" i taket???
Mycket nyfiken. För mitt tak har spruckit som ett övermoget plommon ..............
Inga kullar! Fasen gör att "papperet" på skivorna ej reser sig av det blöta spacklet, sedan är tricket att spackla brett! Då syns ingenting trots släppljus
 
duff skrev:
Ok.
Det kan ju var ett sätt cameljointen.
Men ser man inga "kullar" i taket???
Mycket nyfiken. För mitt tak har spruckit som ett övermoget plommon ..............
Förresten Duff; ett annat knep jag fått lära mig av tidigare spruckna tak är att skruva väldigt tätt i skarvarna mellan skivorna, samt sätta skruvarna precis för varandra i skarvarna. MAx 10 cm, ej glesare. Det gör det svårare för materialet att röra sig och sprickor uppstå. Det negativa med att skruva som en galning är att man får spackla som en galning :D
 
cameljointen skrev:
Kortsidorna på de skivor med försänkning är fasade 45 grader och dem går att spackla med remsa så att det blir perfekt resultat. Tycker nog diskussionen är lite knasig..... går det att spackla kortsidor med remsa så det blir perfekt nog tusan går det även med långsidorna. Beror kanske på hur van man är på att spackla..... men jag föredrar takgipsen.
Så klart! :rolleyes:
Vilket spackel kör du med????
Har ju ett tak som behöver fixas.......:(
 
duff skrev:
Så klart! :rolleyes:
Vilket spackel kör du med????
Har ju ett tak som behöver fixas.......:(
Har testat olika spackel men finner Alcro Lätthand som vinnare. Tydligen skall Beckers lättspackel vara samma produkt men billigare.... Alcro är lätt att slipa och lätt att få ut ordentligt. Håll dig undan finspackel, blir väldigt hårt när det torkat så man får slipa som en liten gris för att få till det!

Jag är absolut inget proffs, men jag tycker det går enklare att få det bra om man först slipar med kloss och sedan har slippapperet i handen och bara går över själva övergångarna mellan spacklet och skivan.
 
Jag tackar för tippsen cameljointen!
Och lycka till med taket!!!!!
 
cameljointen skrev:
Personligen fattar jag inte varför de försänkta skulle vara bättre ur skarvsynpunkt för spackling. Man har större grop att fylla vilket kräver mer spackel och ännu bredare spackling.
De är bättre ur skarvsynpunkt just för att man inte behöver spackla bredare än vad försänkningen är, remsan hamnar ju "under" gipsen..
Du behöver alltså inte spackla upp några kullar, som du ju måste göra med takgipsen. Där hamnar ju remsan "utanför" gipsen hur du än vrider och vänder på det - och detta måste du spackla bort genom att spackla brett som du själv säger..

Givetvis skall man välja vilken variant man vill, men oavsett vilket så är takgipsen inte gjord för skarvspackling - att det sedan går att göra det är en annan sak.. Alla målare vi jobbat med vill i alla fall ha "vanlig" gips i taken om det skall slätspacklas och man får ju anta att proffsen vet vad de gör och varför..!
 
Styx skrev:
De är bättre ur skarvsynpunkt just för att man inte behöver spackla bredare än vad försänkningen är, remsan hamnar ju "under" gipsen..
QUOTE]


Inte riktigt sant, du måste ändå spackla brett just för att få en mjuk och lång övergång till skivan. Funkar inget vidare att bara spackla i spåret. 15-20cm åker man på i vilket fall som helst om man skall få ett bra resultat.
 
Kolla in sida 20 och framåt i länken nedan. Tycker jag beskriver rätt bra vad jag tycker funkar bra i tak, oavsett försäkning eller ej.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/ybg-broschyr_2003.pdf

Sedan skall man aldrig glömma att den enträgna amatören gör saker mer noga än den erfarna målaren som jobbar på ackord! :D
 
Vill bara tillägga att jag missat rekomendationen att måla de fasade kanterna med färg innan spackling för att motverka eventuell resning. Verkar som smart...
 
cameljointen skrev:
Klart jag remsade! :) Var inget problem. Detta var arbetsgången:

1. Fyllde springorna med lättspackel. Lät torka.

2. På med remsa över skarvarna, använder vävlim för att få fast dem.

3. Spackla brett ( 15 cm).

4. Slipa.

5. Spackla bredare (20 cm)

6. Slipa.

7. Måla.

8. Spackla på de ställen de behövdes.

9. Slipa.

10. Måla

11. Klart!!!

Personligen fattar jag inte varför de försänkta skulle vara bättre ur skarvsynpunkt för spackling. Man har större grop att fylla vilket kräver mer spackel och ännu bredare spackling. Däremot tror jag vinsten med försänkingarna ligger i att om taket ej är plant så tar dessa försänkningar upp den variationen ocm man kan spackla jämnt. Men med hyffsat jämna underlag som man drar upp skivorna i så kan jag inte se att takgips med 45 grader på alla kanter skulle vara problem; tvärtom!
Cameljointen> Slipar du inte innan du limmar fast väven? Jag menar för att få en 100% slät yta. Spacklet sätter sig ju lite i "skåran" iaf för mig.
Skapligt trådlyft, men google guidade mig hit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.