Ska lägga ett 30cc bjälklag men undrar hur håltagningen i bjälklaget (max 50cm från upplag) för avloppet ska göras.
1. Bör hålet ligga i underkant, överkant eller värre i centrum på bjälken?
2. Om man först lägger ett 30cc bjälklag så blir det väldans trångt med maskiner/verktyg för håltagningen. Gör man hålet först eller finns det någon bra teknik för håltagning efteråt?
 
Först får du fundera på hur du skall få i röret i bjälklaget. Jag har sett exemplarisk håltagning som sket sig pga av att man glömt att rören inte kan böjas som gummislang. Det måste alltså finnas plats att sticka i röret.
Bäst och starkast blir det i mitten av bjälken, men det kan vara av akademisk betydelse om håltagningen är längs kanterna av bjälklaget. Risken att spika eller skruva i rören blir mindre med håltag i mitten.
Sedan planerar du noga och väl och gör hålen innan bjälklaget sätts på plats. Tänk på att ha lite fall. Gör gärna hål i "nästa" bjälke så att det finns skjutmån fram och tillbaka för kopplingsarbetet.
 
Bra tips om spikskydd och skjutmån. I mitt fall rör det sig om ett 50-rör genom ett 170 bjälklag så det blir 5-6 cm kvar runt hålet. Insåg dock snart att det blir enklare och därmed billigare att öka tjockleken lite på en underliggande vägg så att röret kan dras diagonalt i den istället och komma upp på "rätt plats" mellan golvbjälkarna.
 
Om man tittar på hålfastigheten så ska hålen tas mitt i bjälken
Man tar alla hål i bjälklaget innan man lägger dom på plats...annars finns det smidiga vinkelmaskiner som man kan köra med hålsåg i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.