Vi skall köpa ett nytt kök och har varit runt hos varenda köksleverantör i Göteborg m. omnejd, från både koja till slott. På IKEA finns inget vi gillar, så de är ute ur matchen. Då vi skall ha många underskäp med lådor i vitpigmenterad ek och en högskåpsvägg i högblankt vitt så har vi ganska många att välja på. Ballingslöv är fint men kan inte riktigt motivera prislappen. Kvik är också fint även sentens kök, men nu är vi lite fega och vet inte om vi kan lite på deras kvalité.

Någon som kan tipsa och hjälpa oss att välja i denna djungel.

Har även varit hos Exbo XL i Kungsbacka (Swnova kök) är det någon som har erfarnehet av dem?

Tack för svar!
 
Vi har varit precis där ni är nu och bestämde oss i förra veckan. " Avtalet" ska skrivas på denna vecka.
Vi hade tidigt valt bort IKEA och Kvik för där fanns inget vi ville ha.
Efter att ha fått in ett flertal offerter från Noblessa ( de föll bort pga dålig hjälp i butik + den massiva kritik de har fått i bla. Plus ) , Marbodal, Haga-Kök, Lundins Kök ( jättefina kök, men ingen utställning i Sthlm tyvärr ) , så
valde vi Ballingslöv.
Efter att ha kollat priser på vitvaror på nätet, kollat granitskivor etc så valde vi dom pga deras helhetskoncept.
Vi får allt ifrån dem , de sköter ( hoppas vi :) ) leveranser, tar ansvaret för bänkskivorna etc och i slutänden så
skiljde det ca. 6000 :- mellan offerterna. Och då var inte Ballingslöv dyrast! Men inte heller billigast..
Vi räknar dock med att köket blir klart först till i sommar, då vi tänkte att det skulle bli lite varmare ute när vi sliter ut det gamla köket. Då kan man leva lite på grillat också, inte bara snabbmat!
 
Vi fick offert från Ballingslöv på 160000 för enbart snickerier plus bänkskiva. Tycker att när man lägger till vitvaror och allt annat så blir det en ganska hög prislapp. Vi hamnar i slutändan på ca 250000 och känner att det inte riktigt är värt det. Det vi frågar oss nu är om det går att köpa ett kök från Kvik, de har precis likadana luckor och känna att det är bra kvalitet? Vi skall ha 6 högskåp, av vilka två är för kyl/frys integrering och 4 breda 80-tandemboxlådor, 6x60-tandemboxlådor, 3x60'vitrinunderskåp.

Hur mycket fick ni betala för ert kök???
 
Vår offert slutade på 178,000 :- , då ingår snickerier ( med vitmålad lucka Solid) , bänkskivor i granit, vitvaror från Siemens ( kyl, frys , mikro och diskmaskin ) , spisen ingår också ( Smegs 90 cm breda spis med induktionshäll;
jättemaffig :) ) , spiskåpa från Fjäråskupan, handtag. Jag tycker vi har fått ett bra pris då köket är ganska stort.
Som ett U-kök , längsta väggen är 4,3 m och kortväggarna 2,6 m. Dessutom har vi en bardisk på 2,4 m.,
Kan dock vara värt att kolla priset från fler Ballingslöv. Vi var hos ytterligare en återförsäljare, där fick vi priset
för snickerier och granitskivor på 185,000 :- , men då skulle vitvaror tillkomma för cirka 50,000 :-.
Så det var ju stor skillnad!
 
Lundins kök har jätte fina kök, dessutom får du måttbeställa så att skåpen blir exakt som du vill, kostar ungefär som ett ballingslövkök.
Vi får hem vårt kök nästa vecka :)
www.lundinskok.se
 
Tessan...låter ju helknasigt att ni fick så olika offerter från Ballingslöv. Den offert ni fått låter mer som vår stil, är villig att betala runt 160-170 tkr men inte så mycket mer.


Usch, det är så snurrigt med kök och vi behöver bestämma oss rätt så snart.
 
Snövit73 du har PM
 
Vi köpte vårt kök från Kvik o är hittills jättenöjda med det. Har 8 60-överskåp, 8 80-lådor, 1 st 60 + 1 st 40- "apotekarskåp", 2 60- underskåp o sedan en köksö med måtten B 160 x D 120 - med 3 120 lådor + 3 40 lådor på ena sidan o på andra sidan under överhänget har vi 2 80-skåp.
Bänkskivorna är tjock svart laminat.
Vitvaror är Siemens o Bosch o är köpta på MediaMarkt = Bra pris!!

Köket kostade ca 55 000:- o vitvarorna ca 40 000:-.

Som sagt så är vi jättenöjda både med kvalité o med pris.
 
Jag stod mellan ett kök från Kvik eller Sentens. Valet blev självklart, då Sentens var dubbelt så dyra; 160 000 kronor mot Kvik 80 000. Dessutom får jag med diskmaskin och ett designat set med kaffebryggare, brödrost och vattenkokare. Småsaker iofs, men det gör att jag känner mig ha fått mycket för pengarna.

Kvalitetsmässigt vågar jag inte uttala mig, kan bara säga att säljaren på Kvik kändes trovärdig när hon beskrev deras kvalitet på köken.

Mitt råd är att ni tar offerter från några olika ställen. Är det jämt mellan några företag, välj det där ni känner att ni har bästa kommunikationen med säljaren. För mig är det viktigt, då skulle jag till och med kunna betala MER för köket!
 
Vi var nöjda med vårt Kvikkök. Kvalitén är det nog inget större fel på, däremot verkar de ha snålat in på kundservice för det tog säkert 8 veckor längre än planerat innan vi hade fått alla grejer rätt.
 
Vi sprang runt som tettingar till alla köksfirmorna i Gävleborg och det slutade med Kvik denna gång....

Scabself, ikea och kvik var billigast... Ikea lessnade vi på då det var flera månaders väntetid för att få hjälp med ritning av kök, vi ville inte göra denna del själva... Scabself fattade inte vad vi ville ha trots flera påpekanden....

Noblessa och ballingslöv gav oss 30 000kr i rabatt men var ändå dubbelt så dyra :)

Kvik köket fungerar perfekt och vi är supernöjda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.