Pil = en sälg därav att jag föreslog det.
Det växer även i sundsvall.
 
"Rosa Beggeriana" heter en klätterros, som uppges klara zon 7. "Flammentanz'" klarar zon 6 och "New Dawn" zon 5.

I ert ställe skulle jag bygga en snygg rosengång, eller kanske en pergola med spaljé som heltäckande klätterstöd i tak och på väggen mot granntomten. Lägg den någon meter in på er egen tomt, så att ni kommer åt att ansa anläggningen utan att störa andra.

Om ni befinner er i ett "köldhål" kan jag förresten rekommendera att uppföra putsade murar och lägga så mycket marksten ni kan. Sten lagrar värme, och vit puts reflekterar solinstrålningen, så att era växter plötsligt upplever rena chartersemestern.

Klätterrosor mot putsad mur ger ni enklast stöd med spänd stålwire.
 
Ja, det var inte meningen att ta äran ifrån dig, maggan9.

Jag vet inte skillnaden på pil, vide eller sälg. Jag delgav bara information jag kommit över.
 
Inga problem sennen. Alla tillhör familj (även energiskog hör hit). Men jag tror inte att det är så bra att sätta ett pil/sälg/ videstängsel nära huset. Dessa växter snabbt och rötterna vill man inte ha nära grunden.
 
Jag hade funderingar på att köpa Thuja Brabant som redan är några år, 150-175cm. Kostar lite mer men då har man skydd direkt. Dessa ska man kunna plantera ganska tidigt på våren.
 
Välj hellre en annan thujasort. Smaragd är mer lättskött.
 
Pil, sälg och vide tillhör Salix-släktet. Dit hör även poppel. En poppel kan växa upp till en meter på en enda säsong, nackdelen är att de har väldigt aggressiva rötter och skjuter en hel del rotskott. Bör därför inte planteras nära hus. Men växer fort gör de!
 
Vi har nog bestämt oss för thujan mot grannen. Är det mycket mer arbete med "Brabant" än med "Smaragd"?

I en annan del av trädgården ska vi ha en liten u-formad kulle med någon växt runt om, jag har tänkt på bambu, vad ska jag tänka på då? fungerar det överhuvudtaget med bambu i Sundsvall (zon 4)?
 
[QUOTE =blåbär;617321]Vi har nog bestämt oss för thujan mot grannen. Är det mycket mer arbete med "Brabant" än med "Smaragd"? [/QUOTE]
Svar: Ja
I en annan del av trädgården ska vi ha en liten u-formad kulle med någon växt runt om, jag har tänkt på bambu, vad ska jag tänka på då? fungerar det överhuvudtaget med bambu i Sundsvall (zon 4)?
Svar: Kontakta http://www.isgrannatorpstradgard.se så får du besked om vilka sorter och härdigheter som passar dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.