Vi har ett tak som är 2.40x2.20m. Hur många spottar behöver man? Vi ska ha belysning vid spegel också. Tack på förhand.
 
5 st, lyser bra tycker jag. Placerade som 5:an på en tärning. 12V, 35 watt flod. Ungefär 2*2 meter. 45 från väggarna i "hörnen".
 
Jag har planerat för 6 st á 35W 12V i vårt badrum på ca 6 kvm. Läste nånstans att man bör ha 20W/kvm. Därtill spegelbelysning och ev. en väggarmatur. En spot ska vara i nischduschen över separat dimmer, de andra fem också över dimmer. Spegelbelysning över brytare. Väggarmaturen vet jag inte ännu
 
8 st 20w 12v på 6m2 4 st i två rader. Spottarna kommer från Hide a lite och bygger bara 17mm bakåt och kräver bara 5mm luftspalt. Sen har vi även spegelbelysning.
 
Jag har 5,5 m2 badrum. Dels sitter en vanlig lampa i taket dels har jag 3 st spottar.
Jag gjorde en miss, nämligen läsbelysningen framför muggen. Det förekommer ibland att man tar med en tidning och lite mer lyse skulle inte skada.
 
Själv har jag 6st i ett badrum med mått 4X2,4m dom sitter i 2rader om tre i varje det är nästan för lite lyse men då kör jag 12V 20W och har en belysningsramp med tre spottar ovanför handfatet på 3X35W..
 
När jag läser Ecosworths inlägg är jag glad att vi tog 8 lampor (+spegelbelysning), lyser jättebra med dimmern på max.
Har dessutom fördragit kablar för 4 till så det är bara att köra upp dosborren i innertaket den dag 8 lampor inte räcker.
 
Tackar för alla svar! Nu ska vi bara fatta ett slutgiltigt beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.