Detta låter som en otrolig historia men jag har fått ett problem...

Vår åttaårige son har blivit lite medveten om sin kropp och skillnaden mellan pojkar och flickor. Lillasyster sitter i badet medan sonen är i bastun. Han blir nödig och eftersom han är blyg för lillasyster, väljer han att stanna kvar i bastun och kissa i vattenhinken.

Han gör sig av med bevisbördan genom att hälla ut innehållet över bastuaggregatet. Resultat: nu stinker det som en gammal pissgubbe varje gång vi sätter på bastun.

Någon som har tips på hur man gör rent aggregatet och då framförallt värmeslingorna?? Kisset har ju liksom bränt fast i dessa.
 
Jag har tyvärr inget svar, men väl två killar på uppväxt, så kanske att man behöver veta i framtiden:)

Om jag var i er sits så hade jag kontaktat någon försäljare för bastuagg och förklarat dilemmat, kanske inte är första gången de fått frågan. Så något medel borde väl finnas för att rengöra.

Lycka till!
 
MItt spontana svar är att tvätta motstånden med varmt vatten och undvika tvättmedel (om tvättmedel används så skölj väl). En annan sak värt att göra är att köpa nya bastustenar.
 
Jag skulle nog börja med köra aggregatet några timmar (eller basta extra mycket).
Jag tror att nedbrytning av det som luktar påskyndas av värme.

Jag har varit med om att knäppskallar urinerat i bastuaggregatet i en simhall.
Visst luktade det pyton efteråt, men jag tror att det försvann av sig självt ganska snabbt.

Vi använder vår bastu även som torkrum, och en gång råkade det ramla ner en strumpa
i aggregatet utan att vi märkte det.
Det började inte brinna, men det luktade en hel del när vi nästa gång körde aggregatet.
Vi gjorde aldrig någon rengöring av motstånden, men lukten försvann efter en tids användning.

/Hasse
 
Tackar för tipset, skall testa direkt!
 
På gymet var det någon j*vel som gjorde sina behov i bastuaggregatet så personalen provade med att skrubba alla stenar med klorin och gjorde det samma med hela aggregatet men det gick inte få bort så de fick inhandla ett nytt för att bli av med stanken.

Men prova som sagt att rengöra allt som går att komma åt med klorin och bränn sedan ur aggregatet rejält och hoppas på det bästa. :)
 
Uppdatering: Jag satte bastun på max i knappt en timma sen var lukten borta.
 
Vill du lyxa till det lite extra kan du ju blanda lite bastuolja (typ pepparmint) i stävjan istället i framtiden... :)
 
Lite öl över stenarna och det luktar tunnbrödsbageri.....
 
Kurtivan skrev:
Lite öl över stenarna och det luktar tunnbrödsbageri.....
Fast då blir man så f-bannat hungrig... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.