Hej .
Vi har nu bestämt oss för att bygga hus och det i lösvirke.Nu undrar jag om man är helt ute och cyklar om man reglar upp ytterväggarna sedan sätter utegips på dom lämnar luftspalt murar med 9 cm leca och putsar på det.Det finns såklart en uppsjö av metoder men undrar om detta kan vara ett bra allternativ då vi inte är överförtjusta i putsade innerväggar.Tacksam för snabba svar.
 
K
Klart man kan göra så. Det blir som vilken skalmur som helst. Samma konstruktion som de flesta "tegelhus" (från senare tid)
 
Tack för svar.Jag undrar då om den metoden är att rekomendera eller är det bästa att mura med isolerada block och putsa både innsida ocgh utsida.Vilket är det billigaste alltenativet.
 
K
Lite stökigare känns det ju att först bygga ett hus och sen göra en skalmur istället för att mura huset direkt. Jag tror det i slutändan blir en fråga om pengen. Vet inte vilken som är billigast. Du får räkna på det helt enkelt :)
 
Hej. Om man då skulle använda block ifrån tex celcon skulle det vara ett fullgått isolerat allternativ.Sen undrar jag om någon vet ungefärliga priser på sådana block.
 
K
Beror ju på många saker om det är tillräckligt. Priset tror jag du får snabbast och säkrast genom att lyfta luren till en återförsäljare.
 
Leca /lättklinkers och Celcon=lättbetong är olika material, jag tror du blandade ihop dom här.

Du heter föresten inte Andreas ?

MvH Jawen
 
Nej jag heter inte Andreas.Är det någon du tror dig känna eller?
 
Ja, jag har en barndomsvän´s storebror som ska bygga eller håller på bygga som du beskriver nedåt skåne.
Han vill ha putsad fasad och ska bygga välisolerat i trä och mura 9 eller 12cm leca utanpå för fasaden´s skull.

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.