Hej,
Min tvättmaskin av märket Siemens siwamat plus 4201 verkar ha gått i vild strejk.

Iofs kan jag ha viss medkänsla för jag hade glömt att tömma fickorna på diverse attrialjer.
Det ledde till att när tvätten var klar så låg kläderna badande i en icke obetydlig mängd tvättmedelsblandat vatten.
Har ju varit med om det förrut så jag öppnade frontsockeln och tömde ut vattnet och gjorde rent pumpen.( vilket var problemet just i det fallet)
Men nu ville jag köra kläderna i en omgång till eftersom jag insåg att sköljningarna nog inte hade blivit som jag förväntade mig och arbetskläder har man ju nära kroppen rätt många timmar per dag.

Allt gick bra och maskinen gick på som den skulle.
MEN den jä..ln vägrar öppna luckan!

Nån som vet hur man öppnar luckan i "nödfall"?. Provade att slå av och på på strömbrytarvredet men det hjälpte inte.
Tacksam för all hjälp!
/ Johan
 
Den akuta situationen löst. Återkommer med rapport i moron.
Godnatt och glad fortsättning på påsken.

/ Johan
 
Brukar finnas en tapp i den lucka som man öppnar för att rengöra silen bara att dra så öppnar lucka sig
 
Efter att ha rensat pumpen och startat tvättomgång två så vägrade som sagt maskinen att öppna luckan.
När jag så till slut lessnade och började jobba mer aktivt på problemet så kände jag att luckan var varm.
När jag tänkte efter så hade jag inte heller hört centrifugeringen köra igång.
Därför: på det igen och mycket riktigt så satt ju "propellern" i pumpen fast igen. Måste ha legat mer sk*t bakom när jag rensade första gången. När jag tappade ut vattnet genom nödslangen i botten så öppnades lucklåset efter ett tag. Verkar som att det finns nån inbyggd spärr mot att öppna med vatten i trumman.

Nån tapp eller liknande anordning kan jag inte hitta men tack ändå Luckyman.

Sensmoral: Kolla alla fickor två gånger innan.

/ Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.