Jag tycker att sängtester kan säga en del om sängarna men inte allt. Billiga sängar har fulare och simplare omklädnad, kanterna är "avsluttande" istället för rätvinkliga(man tappar något i bredd) och det blir mindre bra att skjuta ihop två sådana sängar, vilket gör att "diket" blir större. Jag köpte två 90-sängar: Ikea-Saltness, och upptäckte efter en tid att den ena är hårdare än den andre, trots att det skall vara samma mjukhet. Den duger men knappast lika bra som min wonderland -säng, som numera blvit gästsäng. Den sistnämda fick kraftigt nedragning i betyget för att den gick sönder i "stöttestet". Detta test skall efterlikna en unge som hoppar ned från från en hög byrå. Man släpper en tung cylinder från en viss höjd. Som tur var så har jag ingen sådan risk hemma. :)
 
KLippte in dessa citat.

Tester blir alltid mekaniska. Det viktigaste är att prova sängen själv.

Det viktigaste är att prova och prova. Man måste ta av sig skorna och verkligen prova. Våra genomsnittskunder är inne i butiken 3,5 timme. Och det bör man nog vara om man verkligen ska hitta rätt.

Jag harft tre sängar och är nu uppe i en högre prisklass. Vi är alla olika byggda med olika vikt på olika ställen. En bra säng skall ge stöd där det behövs och låta dig sjunka ner där det behövs. Tex Jensen kan jag inte ligga i då mina breda men ej så tunga axlar inte sjunker ner tilräckligt och jag får ligga som en banan.

Har man barn så är det bra med stabila kanter för det är ju ofta där man hamnar efter en intensivt snurrig unge i sängen. Här klarar inte många av de billigare sängarna att ge bra stöd.

Om man är två stycken som ligger nära varandra så skall sängen kunna ge tillräckligt bra stöd för bägge, i framförallt continetlasängar är detta ännu viktigare då det inte fins det naturliga mittenstödet som blir av två 90 sängar. Men hur många provligger sked när de är i en affär?????

Från testet
Ekornäs tappade i mjukhet men var mest prisvärd. HUR får man ihop det? Om man köper en säng och den blir stum så sjunker inte kroppen ner på rätt ställen tillräckligt mycket.

Jag tar dessa tester med en mkt stor skopa salt då komforten är det primärt viktiga. IKEA gav mig alla perngar tillbaka för en hel del år sedan då deras dyraste 160 säng säckade ihop i fjädringen i mitten efter några år. All heder! men det var ingen ny därifrån.
 
Tycker det här uttalandet är värt ett omnämnande:)

Varför ska man köpa en svindyr Dux när många billiga sängar i testet är bättre?
– Tester blir alltid mekaniska. Det viktigaste är att prova sängen själv. Och vi gör egna tester kontinuerligt som visar hur bra våra sängar är, säger John Johannesson, produktchef på Dux.

Konstigt att man får bra resultat när man själv utför sk. "tester" på de egna produkterna. NOT!
 
Varför kommentera ett 4 år gammalt test???
Visserligen gäller några av sanningarna fortfarande men enligt artikeln "tre år senare" så har ju flera av sängarna gjorts om eller utgått ur sortimentet.

Och försök markera era citat på något sätt, vanliga citattecken kanske "citerad text".

/Jonas
Dagens gnällspik. ;)
 
" " så e du nöjd nu ????
"Och försök markera era citat på något sätt, vanliga citattecken kanske "citerad text". "

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.