Hejsan!

Jag ska sätta igång och kopiera ett kabinett till en sak.


Virket som ska användas är plywood. Original och andra "replikor" har använt sig utav björkplywood.



Nu var det så att min leverantör här utav virke ville ha 1350:- för en stk fullskiva björkplywood.

Tjocklek 21mm.

Jag tror iof att han kan ha kollat på plywood som är björk rakt igenom, Här är det bara viktigt att ytan är fin! Den ska nämligen lackas med en färg, och måste vara slät!


Vad tror ni att det finns för alternativ? Går det att få ordning på ytan på furuplywood? Eller är det någon som har prisuppgift på björkplywood som bara har björk på ytterskickten?


Tack på förhand!

//Daniel
 
Är det ett måste med björkplywood om du ändå ska "lacka med färg" ? Är det bara en slät yta du vill ha är mdf billigare och bättre.
 
Det är ett måste att det är plywood av många anledningar..

Dessutom känns inte MDF lika rejält, känns mer känsligt för stötar
 
tänkte posta en bild på vad som ska göras av virket..


Den är ganska liten, men hoppas att ni ser träslaget ändå!
 
  • stern30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla pris på formplywood, slätare yta lär du inte kunna hitta.

/Kent
 
Jovisst är den slät, men inget fastnar heller på den. Färg, betong lossnar från formplyfa.
 
Japp! En av fördelarna men det går att limma och måla på den om man slipar lätt.

/Kent
 
Hej igen! Väcker denna tråd till liv igen då jag ännu inte har funnit någon lösning.

Jag har provat MDF nu. Det tråkiga med MDF är att jag behöver göra "Rabbet"joints, och när man fräser ett spår nära "kanten" utav skivan, så är det väldigt lätt för den tunna resterande biten att trilla bort vid stress. Det gör inte plywooden lika lätt.

Gissar att det endast är björkplywood som är lösningen?

Jag har hört runt med massor utav leverantörer. de ända de leverar är 21mm med väldigt många lager och troligtvis björk rakt igenom (vilket gör det verkligen dyrt)

Original kanske det bara är 5 skivor eller nåt, och säkert inte björk rakt igenom.

Någon som vet någn leverantör? Jag har fått priser på 1400-1600kr helskivan. vilket verkar lite tungt. för detta material anses inte som något high-end i usa direkt. Men de kanske är så dyrt här? eller letar jag på fel ställen?

Någon som har någon annan lösning kanske?
 
Du kan inte tänka dig någon annan metod för att sammanfoga skivorna i hörnen? Kex t ex fungerar ju bra ihop med MDF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.