Hej,
Vi ska bygga en bastu som har måtten 2400mm (längd) x 1300mm (djup) och undrar då vilken takhöjd som skulle vara mest lämplig? Bastun kommer kommer att kaklas in och har dusch bakom aggregatväggen.Vår snickare har redan klätt utsidan av bastun med Glasroc skivor upp till tak,ska man korta ner dem till ca 2000mm eller ska man köra på fullhöjd i bastun? Brukar man ha utsida ända upp till tak fastän insida bastu är lägre än fullhöjd? Hoppas ni fattar vad jag menar :)

Mvh
Lola
 
110 cm över översta lav. I normalfallet 2m Nedre laven på 50 den övre på 90. Regla ner taket om det är för högt.
 
Tack för svar.Vår snickare har aldrig byggt bastu förut och han verkar lite orolig då han prompt vill ha konstruktionsritning från huslevaverantören.Vi får be om att få en ritning och be snickaren regla ner taket för det är väl så att man eldar för kråkorna om man har 2.4 m takhöjd? Behöver man ha tillgång till tak på ovansidan bastu? undrar för vi har ju våtrumsskiva på utsidan bastu redan till tak.Räcker alltså att regla ner insida tak på bastu?

Mvh
Lola
 
Vill man ha åtkomst går det säkert att konstruera en lucka i taket.

Har man högt i tak så tar det längre tid går åt mer energi och det blir inga större fördelar.
 
Ok.Hur löser vi tilluften då? Har tänkt ha aggregatet enligt bild,det samma med frånluften men hur löser vi tilluften bäst? Bastun är ju 2.4 lång och bara 1.3 djup.Taket ska vi sänka till iaf 2.1. Räcker det att ta luften under dörren eller tycker ni att jag gör ett hål utanför duschen precis och drar slang/rör i vägg som mynnar ut under aggregatet? Kom gärna med förslag på hurdana lavar vi ska ha och bredd på dem, då bastun inte är så djup.
 
  • husskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Kan rekomendera ritning på harvias hemsida. http://www.harvia.fi/products?lang=sv&gid=591
Finns ju två principer med o utan ångspärr, där jag valt den finländska (Harvia etc) med ånsgspärr o
ventilation bakom panel. Tylö kör helt utan ångspärr. (finns massor om detta här på byggahus om du söker lite).

Ventilationen har också två lösningar (tylö förordar inluft under aggregat) o harvia et al med frånluft under laven.
Hur som helst, med Tylös princip så hade jag dragit ut luft åt höger vid den röda pricken till badrummet.
Då måste tilluften också komma från badrummet under aggregatet (dvs precis i duschen....)
Ca 100cm^2 gör att det blir tight i väggen med rör oisolering men det kanske går att göra en liten låda
i nederdelen av duschen.

Är bastuväggarna på plats eller har du möjlighet att flytta lite på väggarna ?

M
 
En tanke (när jag precis tryckte på posta svar.. ;-)
Om du har 2,40 i takhöjd kanske du kan köra med mekanisk ventilation (se harvias hemsida)
och ta tilluften via taket o ner vid aggregatet (längs vänster vägg), och frånluft under laven ut åt höger.
Har dock ingen egen erfarenhet av mekanisk ventilation i bastu, någon annan kanske har provat.
M
 
Ett annat alternativ är att köpa ett färdigt basturum i byggsats.
 
Tack för alla svar.Vi kommer att flytta aggregatet närmare dörr och ta tilluften därifrån,frånluften(mekanisk) sätter vi vid hörnet mitt emot aggregatet.Har pratat med en herre på Tylö och han tyckte vi skulle göra så,men han tyckte även att vi skulle dra ett spirorör på ovansida bastu och låta den mynna ut från väggen mitt emot toastolen och strunta i mekanisk frånluft.Varför hoppa över mekanisk frånluft då vi har en vid duschen som ändå tar hand om det som vi släpper ut från bastun? eller? Jaja,så här får det bli. En fråga till.
Tycker ni man ska ha åldersbeständig plast bakom panel eller går det bra utan med? Hur med luftspalt?

Oj,blev visst 2 frågor :)

Mvh
Lola
 
L
Tycker ni man ska ha åldersbeständig plast bakom panel eller går det bra utan med? Hur med luftspalt?

Om du skall ha plast under panelen inne i bastun, så skall du använda något som heter bastufolie. Själv har jag 22 mm luftspalt och det har fungerat kanon.
 
Funkar ju inte med till- och frånluft till ett rum som har mekanisk frånluft och sen skippa den i bastun. Hur ska det fungera har TYLÖ tänkt?

Tänkte göra en snålwerner och göra nåt liknande men hål i väggen och ventiler för att spara ett par lappar och samtidigt inte få GARANTERAD funktion. Tex drar det för mycket under badrumsdörren finns ju chansen att det inte blir fullgott i bastun.

Ska själv köra med principen i bilden nedan. En kompis har så och det funkar bra.
bastuns%20ventilation%202.JPG
 
Lola: Som sagt det finns lite olika skolor. Tylö kör normalt med självdrag. Dvs kaminens värme skapar luftcirkulationen (suger in luft under agg och åter ut i motsatt hörn till SAMMA rum som den kom från). Mekanisk frånluft kräver att man har koll på flöden in och ut ur rummet (samt helst att man öppnar takventilen 5 efter bastubad för ordentlig utluftning). Jag hade varit tveksam till att dra ut frånluften under dörren som finns som förslag, den fuktiga varma luften borde (min gissning) lätt kunna
kondensera i rummet utanför (speglar etc).
Det som man inte vill åstadkomma är att man får dålig frånluft /tilluft i bastun på grund av mekanisk frånluft/tilluft i rummet utanför skapar under/övertryck i bastun. Hur som helst, v-g's lösning är harvia (som även Tylö har på vissa ställen, på andra hävdar man att det finns risk för överhettning om den inte fungerar som tänkt - borde avstyras av separat högt monterad termostat)

Ang luftspalt/bastufolie är det samma tvåläger-diskussion - finns massor här om du söker.
Jag kör den finska lösningen, (innifrån). panel, 22mm läkt (luftspalt), bastufolie, isolering, luftspalt (i varje fall mot ytterväggar eller där det finns tätskikt)
/M
 
Jag bygger ett finskt hus och ventilationen i bastun är som v-g illustrerat med utsug under laven och tilluft över aggregatet. När badet är slut öppnar man utsugsventil 5 för torkning av bastun.

Jag tänker att ett ännu bättre alternativ för tilluften vore under aggregatet eller möjligen just över stenhöjd. Fast med elaggregat ska det tydligen vara över aggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.