Hej,

Vi går i köpa-hus-tankar, då huset i dagsläget har en eternitfasad vilket vi inte trivs med så vill vi byta denna mot en träfasad.
Huset är ett 1o3/4 våningshus på dryga 200m2. Ytan på ytterväggen har jag i dagsläget ingen siffra på.

Våra frågor är:
- Vi funderar på liggande panel, hur sätter man skarven för detta?
- Om man kör dubbelfasspont så är det väl omöjligt att byta bara 1 bit om den skulle ruttna? Därför antar vi att det är falsad spårpanel med fasade kanter som gäller...
- Vad kan materialet tänkas kosta? Vi kommer ju behöva ta bort eterniten, troligtvis sitter det en gammal träfasad under detta vilket vi då kommer sätta läkt ovanpå för att sedan sätta vår nya panel.
- Huset är riktigt gammalt (registrerat 1909...), huruvida det läcker mycket värme via väggarna är svårt att avgöra. Risken är väl att man förstör "balansen" om vi väljer att tilläggsisolera? Är det viktigare med tak och fönster eller bör vi även sätta isolering på väggarna när vi ändå håller på?

Trevlig helg!
 
Mikael_L
Jag lyfter !! Vill gärna höra tips om fråga ett.

richmoijn skrev:
Hej,
- Vi funderar på liggande panel, hur sätter man skarven för detta?
Ja det undrar jag med! Finns det några trevliga finesser som någon byggare vill dela med sig av ..?
Annars kanske man bara kapar rakt av, så noggrannt som möjligt och målar över ?!

- Om man kör dubbelfasspont så är det väl omöjligt att byta bara 1 bit om den skulle ruttna? Därför antar vi att det är falsad spårpanel med fasade kanter som gäller...
Det låter rimligt ! Men det finns flera sorters panel som uppfyller detta! T.ex Fjällpanel.
Mälarpanel, Z-panel och baspanel tror jag är ungefär samma panel, eller iaf lika i utseende. Har dubbelfas, ingen fjäder, utan bara ett lock. Men falsad? är det inte med en fjäder som passar till spånten då?

- Vad kan materialet tänkas kosta? Vi kommer ju behöva ta bort eterniten, troligtvis sitter det en gammal träfasad under detta vilket vi då kommer sätta läkt ovanpå för att sedan sätta vår nya panel.
Utomhuspanel kostar ca 110 - 170:- /kvm, beroende på sort och inköpsställe, sen tillkommer spikläkt, ca 15:- / kvm. Säkerligen finns det mycket dyrare panel med...
- Huset är riktigt gammalt (registrerat 1909...), huruvida det läcker mycket värme via väggarna är svårt att avgöra. Risken är väl att man förstör "balansen" om vi väljer att tilläggsisolera? Är det viktigare med tak och fönster eller bör vi även sätta isolering på väggarna när vi ändå håller på?
Det får ngn annan svara på!
 
Beträffande ytterväggarna: JA! Jag är övertygad om att kåken läcker som ett såll genom väggarna. Generellt brukar man prioritera energisparande med att först åtgärda tak, sedan snickerier och längre ner på listan fundera på att värmeisolera själva väggarna.

Värme stiger uppåt, varför väggens värmeisolering inte behöver vara alls lika massiv som i tak. MEN!!! man ska däremot aldrig fuska med vindtätt väggskikt. När man isolerar en gammal husvägg inifrån kommer man inte åt att vindtäta skikten framför mellanbjälklag och trossbotten. Detta är egentligen den enda stora fördelen med att (tilläggs-)isolera ett gammalt hus utvändigt.

Nu vill ni ändå lägga ny panel utvändigt. I ert ställe skulle jag nog BÅDE lagt isoleringsmattor invändigt OCH lagt ny, tunn träpanel utvändigt för att samtidigt åtgärda vindförlusterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.