Har sprickor i en klinkersplatta mitt i duschen. Innebär det ett problem? Grannarna under har inte klagat än ;) De två rören på bilden är elementvattenstammen.

Vart ska jag vända mig och få besked om det bör åtgärdas? Mitt försäkringsbolag eller en badrumsbyggare?
 
  • bad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det ser ut som om de två väggplattorna på bilden också har spruckit.
Jag skulle ta kontakt med försäkringsbolaget först för att rådfråga innan man river och kollar. Finns annars risk att de kanske inte ersätter nåt om du rivit innan de fått säga sitt.
 
Japp du har rätt, väggplattorna har också spruckigt. Vad gör man sedan åt en sån här sak? Hackar man bara bort berörda plattor och ersätter med nya? Eller måste man riva upp hela skiten och lägga ny fuktspärr mm.?
 
K
När man knackar bort plattorna så är ju risken stor, tom nästan garanterad, att man punkterar tätskiktet och då måste det antingen kompletteras (om det finns tillräcklig överlappningsmån, vilket det sällan finns om man har full täckning bakom plattorna) eller så måste allt renoveras just pga " ej kompletteringsbart".
Det första viktiga momentet är ju att kontakta bolaget som får säga sitt. Sen får man ta det därifrån...
 
Dessutom skulle jag gissa att sprickorna är symptom på ett underliggande problem som måste åtgärdas. Sannolikt att det har kommit in fukt i lådan kring elementrören.
 
Om nu färsäkringsbolaget tycker att man ska göra om allt vad kostar då det? Antar att de har skrivit av en del av badrummets värde. Allt var nytt iom stambyte -95 och är 1.6 m * 1.4 m (ej kakalt hela vägen upp i tak utan endast 2.15 m upp).
 
Har haft en kille förbi från en torkteknikfirma som konstaterade att det var fuktskadat inuti klacken. Enligt honom var det även felkonstruerat (kaklat direkt på plyfa). Föreningenen tog då dit en badrumsfimra som gav en offert på jobbet. Enligt firman måste hela badrummet rivas då det inte går att skarva ihop det som är kvar av tätskicktet. De mätte även lite på golvet brevid skadan och konstaterade att plattor på såväl golv och vägg börjar släppa. Låter ihåligt när man knackar på ett par av dem.

Nu börjar problemen. Mitt försäkringsbolag kommer ta kostnaderna för mina ytskikt (klinker, kakel, fix, fog, tätskikt etc) och återmontering av toalett, handfat mm. Enligt försäkringsbolaget skall föreningen ta kostnaderna för rivning, uttorkning och ombyggnation för att följa gällande branchregler. Det skall bla. byggas en nisch runt elementrören då det inte får vara några golvgenomföringar i ett duschutrymme längre.

Då ryggar föreningen tillbaka eftersom det kommer kosta dem en ganska stor slant. ~40.000 exkl moms. Deras självrisk är betydligt högre än så. De vill då att mitt försäkringsbolag skall ta hela kostnaden vilket de inte vill göra.

Där står jag alltså mittemellan mitt försäkringsbolag och min förening med ett badrum jag inte får duscha i. Mitt försäkringsbolag tycker jag skall stämma min bostadsrättsförening. Vilket känns som en absolut sista åtgärd... :(

Giv mig era råd!
 
  • klack.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker absolut du skall stå på dig att brf skall ta detta antingen via deras försäkring eller bekosta det själva. Du kan tyvärr inte agera besiktningsman vare sig stambytet eller kaklingen när det skedde. Ta det på föreningen helt klat!
 
Jag förstår inte hur din förening ska stå för detta? Det är ju ditt badrum så du får stå för kostnaden. Om din försäkring täcker viss del av skadan för dig så är väl det jättebra. Badrummet är ju inte direkt nytt eller hur. Saker slits och går sönder med tiden. Renoverar du badrummet så lär ju andrahandsvärdet stiga betydligt, vem får del av det?
Om du fortsätter att använda badrummet så är ju du själv skadeståndskyldig om det skadar huset eller andra lägenheter runt omkring.
Vad gäller nischen runt omkring rören så låter det lite dyrt med 40.000:-.
 
Kave skrev:
Jag förstår inte hur din förening ska stå för detta? Det är ju ditt badrum så du får stå för kostnaden.
Enkelt, bostadsrättslagen säger att så... Jag äger inte fastigheten utan endast ytskikten. Sedan har man en hemförsäkring med bostadsrättstillägg som täcker skador på föreningens egendom om jag skulle vara vållande. Enligt mitt försäkringbolag kan jag knappas vara vållande när badrummet är fuskbyggt för >10 år sedan i och med stambyte.

Kave skrev:
Vad gäller nischen runt omkring rören så låter det lite dyrt med 40.000:-.
Jupp, har bett om att få den mer specad, men de räknar väl högt i dessa tider då de kan välja och vraka mellan jobben.

Kave skrev:
Badrummet är ju inte direkt nytt eller hur. Saker slits och går sönder med tiden. Renoverar du badrummet så lär ju andrahandsvärdet stiga betydligt, vem får del av det?
Mitt försäkringsbolag står redan för de kostnader som eventuellt höjer andrahandsvärdet på badrummet, dvs ytskikten!
 
Eller har jag fel? Man tycker ju att mitt försäkringsbolag borde ha haft hand om skador i bostadrättsföreningar förut. Givetvis vill de komma undan så billigt som möjligt men inte borde de ljuga så pass mycket att de råder mig att stämma min egen förening. Då borde de väl ändå ha lite kött på benen, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.