Haj !

Har letat men hittar inget som kan vara relaterat.
Jag är en liten liten 1,5*1 m jordkällare i en sluttning på min ny inköpta fastighet.

Var nu där idag och kontrollerade lite på vad jag ska göra med denna.
Såg då att taket liksom var perforerat av MASSOR av smårötter, så jag ska rensa bort all jord på ovan sidan och kontrollera den totala skadan.

Nu till min fråga.
Tror någon att det går att rädda denna genom att "putsa" på lite bruk eller mäste den bytas.

På undersidan (insida taket) sitter det typ bärlinor i metall som taket vilar på, så jag tror inte det ska vara så problematiskt att byta taket om man vill. Dessa bärlinor är dock lite rostiga så då får jag byta dem med tror jag.

Är det svårt att gjuta en platt skiva med hysat hållbarhet.

Tycker om lättbetong, kan man använda det istället ?

När det kommer till gjutmning och murning är jag helt novis....

Från det ena till det andra

Kan man gjuta på plintar till huset, dvs höja dem ?

Hoppas på någon kunnigs uppmärksamhet

Bella
 
Problemet med jordkällarens tak är inte alls hållfastheten, utan att avvisa vatten och (som ni vet) rötter. Gissar jag rätt har källaren idag fuktgenomslag. Ni bör därför se till att tak och väggar förses med ett tätskikt. Dessutom måste källaren dräneras, precis som en vanlig husgrund.

Ett ålderdomligt alternativ till detta är att förse källaren med ett extra tak ovan jord. Detta tak utförs med så generösa mått, att det sticker ut någon halvmeter utanför källarens väggar. Då bör ni slippa fukt i källaren helt utan dränering. Inga rötter växer ner, helt enkelt därför att inget växer i det snustorra och skumma utrymmet under taket.
 
Det ska ligga en duk under jordlagret på taket.
Jag vet att det finns fina moderna material som släpper genom det mesta utom växter, denna binder dessutom jordlagret så att det inte glider bort, kolla med din bygghandel dom vet nog.
 
Rebella, vad menar du med lättbetong? Det används väl inte särskilt mycket idag? I alla fall inte den varianten jag tänker på som slutade användas på sjuttiotalet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.