Hej,

Har precis fått fakturan för beviljat bygglov av nybyggnation av villa, strax över 43.000:- suck!!!!
Jag har lite svårt att förstå varför jag ska betala för detaljplansavgift samt fastighetsplansavgift då bygglovet ej
påverkar/ändrar i befintlig detaljplan samt fastighetsplan. Dvs jag har ej begärt någon förändring av detaljplan eller fastighetsplan.
Är det skäligt att jag ska behöva betala för en detalj och fastighetsplan som skapades 1993?

//nilhen
 
Det är ett sätt för kommunen att ta betalt för en detaljplan. Du betalar för att du utnyttjar detaljplanen. Bygger du inte så betalar du inte. Fastighetsplansavgift har jag aldrig hört talas om men det är väl ungefär samma där. Innan detaljplanen gjordes fick man troligtvis inte bygga alls eller mycket begränsat (det är det vanligaste).
 
43 tusenlappar är dyrt, men kommer väl inte som en obehaglig överraskning hoppas jag.

Fler och fler kommuner har börjat slussa kostnaderna för vissa saker till dem som sedan kommer att använda dem. Det är inte helt okontroversiellt, men i fallet med tomter och byggnationer så kan jag förstå tänket, och ställa mig bakom det hela.

Ett område skall detaljplaneras, och det kostar pengar. Alla inser att de som kommer att tjäna mest pengar på detta är markägarna som kan stycka av tomter. Det är inte helt orimligt att de som tjänar mångmiljonbelopp på att sälja sin mark betalar för kommunens arbete, istället för att skattebetalarna i kommunen som helhet skall finansiera detta.

Men, det finns inget utrymme i lagen att ta betalt för detaljplanen i det skedet, och några dynamiska effekter via skatter fnns inte heller, eftersom sådana pengar hamnar i statskassan. Så istället väljer man att ta betalt via bygglovet. Tanken är att markägaren får mindre betalt för sin tomt när en köpare förstår att det kommer att kosta rejäla pengar att få ett bygglov.

Man kan tänka att det blir lite annorlunda nu när fastighetsskatten är en kommunal avgift (om det består). Då kommer det löna sig mer för kommunen att skapa fler beskattningsbara fastigheter i kommunen, och åtminstone en del av de kostnader som arbetet med att utarbeta en detaljplan medför, kan tas in via den avgiften.
 
Det kan tilläggas att de avgifter kommunen debiterar enligt PBL icke får överstiga självkostnad. Nivån beslutas av fullmäktige, och beslutet grundas (ska grundas) på en omsorgsfullt redovisad budget.
 
Fick första delfakturan i vårt bygglov idag. Lite drygt 40.000 skulle det landa på. När vi pratade med vår handläggare så pratade hon om 25-30.000. Hur kan det variera så mycket??

Någon med erfarenhet ang. detta?

Vi ska bygga Spoven från Fiskarheden (1½ plan med förhöjt väggliv) och ett garage på 77kvm.
 
A
Vilken kommun gäller detta? Vi betalade runt 25' för vårt bygglov i Trollhättans kommun. Lösvirke, 2-plans och garage på 50 kvm. Tycker att det låter dyrt, men som sagt, det är ett sätt för kommunen att få tilbaka lite pengar.
 
Sjöviken: Hur det kan variera så mycket? Om du menar variationen mellan handläggarens besked i förväg och den slutliga fakturan kan jag bara svara att de flesta handläggare undviker exakt svar på frågan vad bygglovet kommer att kosta. Avgiften är nämligen inget man kalkylerar snabbt med huvudräkning. Svaret är alltså sannolikt att er handläggare helt enkelt räknade fel.

Alla kommuner använder samma beräkningsnyckel, som man jobbat fram på Sv Kommuner och Landsting. Ibland blir avgifterna så absurda, att till och med bygglovsmyndigheten själv rodnar.
 
26.000:- blev det totalt för oss. Då inkluderar det en nybyggnadskarta för 4600:-. Österåkers kommun.
 
För 26 000:- har vi fått nybbygnadskarta, bygglov, samråd och utsättning .

(har iofs inte fått fakturan för utsättningen ännu... men enligt samtal med den ansvarige på kommunen ska det kosta mindre än 10 000......så i summan ovan har jag räknat med att den kostar 10 000)

Svedala kommun.

Hade budgeterat 40 000 enligt tips från andra som byggt..... visade sig räcka en bra bit.
 
Vi ligger än så länge på 24.700kr men det inkluderar inte samrådesmötet. Vi bygger i Österåker.
 
18700kr och jag tyckte det var rena rånet för 250m2 + 170m2 uthus. Det kanske var billigt....
 
Fam.Nilsson skrev:
Vi ligger än så länge på 24.700kr men det inkluderar inte samrådesmötet. Vi bygger i Österåker.
Hej "granne" :)
(vi bygger i Margretelund)

Själva samrådsmötet kostar väl inget vad jag vet, eller?
 
Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Hej "granne" :)
(vi bygger i Margretelund)

Själva samrådsmötet kostar väl inget vad jag vet, eller?
Hej granne:)

På komunens hemsida står det att kostnaden för mötet är enligt komunenstaxa, så vi antar att det tillkommer en kostnad för det.
 
billy_baver skrev:
Sjöviken: Hur det kan variera så mycket? Om du menar variationen mellan handläggarens besked i förväg och den slutliga fakturan kan jag bara svara att de flesta handläggare undviker exakt svar på frågan vad bygglovet kommer att kosta. Avgiften är nämligen inget man kalkylerar snabbt med huvudräkning. Svaret är alltså sannolikt att er handläggare helt enkelt räknade fel.

Alla kommuner använder samma beräkningsnyckel, som man jobbat fram på Sv Kommuner och Landsting. Ibland blir avgifterna så absurda, att till och med bygglovsmyndigheten själv rodnar.
Hmmm...lite pinsamt, var visst inte bygglovskostnader som det handlade om! Det var vår samfällighet som totalt hade en kostnad på 40.000 där varje delägare betalar var sin del....sorry! Blir lite rörigt ibland, får hoppas att vi får en kostnad som ni flesta andra har fått, d.v.s runt 25.000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.