om man hittar en bra tomt o vill bygga ett hus med 3 sovrum, allrum, vardagsrum, flera toa/bad o allt sånt man behöver.

vad går det loss på?

förstår att man inte kan ge en specifik siffra eftersom det alltid blir olika beroende på vilken teknik man använder sig av o beroende på hur man inreder.

men påt ungefär?
 
eller alternativt att bygga till några rum på befintlig byggnad.

vad kostar det att göra själv? säg en 3 rum eller nåt. kanske även ett större badrum.

båda alternativen räknar jag att göra så mycket som möjligt själv.
 
Det är nu man måste fråga sig:
Hur långt är ett snöre? :p

Det enda jag kan säga är att vi byggt för ca 6600/kvm.
 
åååh..hopplöst..

om vi säger såhär då.

att bygga till 70 kvm på ett redan existerande hus.
(om man bygger i lösvirke o gör allt jobb själv)

vad skulle det gå på?



vad skulle det kosta att bygga ett hus från grunden på ungefär 150kvm.
(om man köper lösvirke o gör så mycket som möjligt själv)

vad skulle det gå på?
 
Svåra frågor detta. Du måste se det i ett perspektiv. Mindre hus mindre kostnad, men större kvm-kostnad.

Jag menar i ett litet hus har du ju kök och bad som i ett stort, och det är oftast det som kostar. Vi har byggt ett stort hus (totalyta 400 kvm), men vi räknar det som två hus beroende på att vi har en inredd lägenhet med kök o.d. på 55 kvm. Det kanske är svårt att jämföra med mina kostnader, men här är kanske lite hjälp ändå.

Vi har byggt för 5500 SEK/kvm, detta inkluderar inte
*tomt (410´)
*elanslutning (20´)
*fjärrvärmeanslutning (35´)
*grundarbete & schakt (125´).
I ditt fall så skulle alltså kostnaden bli 150*5500 = 825000 för ett nytt hus. En tillbyggnad bör bli något billigare, kanske 5000 SEK/kvm. I ditt fall alltså 70*5000 = 350000 SEK

Vi har hög standard, klinker i bad, tvätt hall. Trägolv i resten. Ek-kök med granitskivor, öppen spis, bastu, hörnbadkar, asktrappa, öppet till nock i vardagsrum osv.

Hoppas du blir något klokare....

PS. Vi har i stort sett gjort allt själva.
 
tack!

då fick jag iaf ett ungefärligt pris. :)
 
Hej !
Jag håller fortfarande på och bygger på vårt lösvirkeshus ca. 185 kvm. Vi bygger på samma tomt som ett gammalt hus och där fanns redan el etc

Extra är en vedeldad bakugn, vedkamin, 50 kvm klinkers i bv, resten parkett. Solvärme kombinerat med vedspis/vedpanna och elpatron i accumulatortanken.
Aluminiumfönster i hela huset, dubbeldörrar, balkong.
Egen brunn och eget avlopp ca. 80 tkr extra.

Jag tror vi hamnar på ca. 1.6 miljon.

Mvh Stickan
 
Hur gör ni med inköp av allt? Allt från virke till parkettgolv och köksinredning, menar jag? Separata förfrågningar på allt? Eller kan man göra en förfrågning på en större "klump" hos en byggfirma? *inte veta hur man gör men står ändå där med en tomt och skägget i brevlådan* ;)
 
Med risk för att klampa in o trampa Mikachu på tårna:

Hur räknar ni (som angett prisuppgifter här)? Är ju nykomling så det kanske finns klara förutsättningar för prisangivelser på denna förnämliga sajt som jag inte känner till.

När jag tänker byggkostnader så ser jag framför mig produktionskostnad + byggherrekostnad / kvadratmeter bruttoarea

Precis som någon tidigare nämnt så utgår tomtkostnad och alla former av kommunala påslag, anslutningsavgifter.

Ser alla det på samma sätt? (Att lyckas bygga för 5-6000 spänn låter ju sanslöst trevligt - imponerande)
 
Förutsättningar för oss:

-Lösvirke med helentrepenad
-1,5 plan på 185m2
-Hög standard (murad spis, skeppsgolv, bastu, inbyggd bubbelkopp m.m)
-c:a 15000/m2 exkl. tomt, exploateringskostnader (spräng, VA m.m) samt byggherrekostnader.

houseless:
Ska ni göra mycket jobb själva? I så fall finns det väl två vägar att gå; antingen jagar man leverantörer och priser för varenda pinal man ska ha eller så skickar man in hela "önskelistan" till en byggmarknad e.dyl (eller kanske till tomten? :) ) och ber om pris för hela klabbet.

Om ni låter en firma göra allt/nästan allt kan ni kolla vilka leverantörer de eventuellt har avtal med och fråga vilka rabatter på listpris ni som konsument kan räkna med.

Vi låter våra byggare leverera allt som de har bra rabatter på. De saker som byggarna inte kan leverera till ett bra pris handlar vi in själva (men byggarna monterar allt).

/Alter ego
 
Alter_ego:
Vi hade tänkt ta hjälp med stomresningen men göra allt invändigt själva (med hjälp av byggmästare i familjen). Men det hade ju varit skönt att kunna köpa en byggsats av någon... känns som om det kan bli en ohygglig massa förfrågningar annars... Men nu ska vi börja med att göra en skiss över hur vi hade tänkt oss det hela och gå ut med en första omgång förfrågningar.

Vi hade tänkt oss stommen av betong om det går att lösa rent ekonomiskt, så en första insats får bli att kontakta betonghusföretagen med vår skiss till hands :)
 
Om ni bara vill ha stomrest och slutföra resten själva kan ni ju kontakta en lämplig tillverkare och fråga vad de tar för en materialsats och stomresning (utifrån era skisser). Med den lösningen kan ni ju få allt material ni behöver (inte bara stommen) men gör jobbet själva.

lycka till!!

/Alter ego
 
Jag räknar med att bygga för max 1 miljon i lösvirke ca 150 kvm en plan.
Allt utom tomt, vatten och avlopp. Matriel kostnad.
jobbet gör jag själv = gratis . Klarar jag det?
 
Tveksamt. Jag byggde 140m² för ungefär 1 miljon, och gjorde allt jobb själv. Men de stora materialinköpen var för två år sedan. Sen dess har priserna på byggmaterial gått upp uppemot 50%.
 
A
Vi bygger ett tvåplans på 225 kvm + ett dubbelgarage på 50 kvm, vår totalkostnad inkl tomt och alla anslutningar beräknas landa på runt 2,2. (Tomt + anslutningar = ca 400 000). Garaget kommer i det hela att kosta ca 80 - 100 000. Markarbetet sprang iväg med 100 000 mer än vad vi hade räknat med, men det är smällar man får ta. Då har vi gjort enormt mycket av arbetet själva, haft hjälp av snickare med stomresning samt att få det tätt och låsbart. Vi har rabatter på allt material vilket har gjort att vi kunnat hålla nere priset. Vår kompis byggde ett enplans på ca 150 kvm inkl vidbyggt garage för 1,6 förra året. Då hade även han rabatter på virke och gjorde mycket arbete själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.