Hej!

Jag har en Festool Mini dammsugare, som jag är mycket nöjd med. Dock har jag efter läsning här kommit fram till att jag borde se till att skaffa en dammsugare med HEPA-filter.

Jag frågar därför festools kundservice om det finns något HEPA-filter till minin. Får då svaret att festool inte har några HEPA-filter (om det bara gällde till mini eller angående alla modeller vet jag dock inte). Då frågar jag om detta betyder att jag inte borde använda min mini vid arbete med tex slipmaskin på trä, men får till svar att HEPA-filter inte behövs till trädamm.

Stämmer detta verkligen? Jag ställer mig mycket tveksam. Vad anser ni?
 
Hallå ja. Ett hepa filter är väll lite överkurs för trä damm, men skall du suga asbest eller annan hälsofarligt damm då är hepa filter ett krav.

Mvh Tobbe
 
Har för mig att, om man jobbar med mdf, kan det vara bra att ha Hepa.
 
Ska inte vara någon större fara med MDF än med trä enligt en referens jag hittade på 3M:s hemsida. Citerar en Q&A:


Q.Avger MDF-skivor fomaldehyd när man sågar eller fräser dem?

A.The Health and Safety Executive (HSE) i England har nyligen dragit slutsatsen att bearbetning av MDF-skivor varken är mer eller mindre riskfyllt än att arbeta med andra typer av trä. I korthet kan sägas att formaldehyd inte anses vara ett problem.

HSE har föreslagit att en FFP2-mask kan användas vid sågning och fräsning av MDF på ventilerade arbetsplatser, t ex andningsskydden 3M 8822 / 9322. Alternativt kan man använda 3M Dustmaster, Airstream eller Airlite som har den ytterligare fördelen att de, beroende på vilken modell man väljer, ger skydd för ögon, huvud och/eller hörsel.
 
Hej Daniel tack för dit förtroende. Men jag besitter nog inga större kunskaper jag har bara blivit väldigt medveten efter att jag läst väldigt mycket på bill pentz sida och pratat mycket med min spånsugs leverantör (ÅSS).

Angående FESTOOL så renar mini inte lika bra som dom större modellerna (mini 0,5 micron dammklass L)dom andra har M klass 0,3 micron och M är hepa klassat .Men både L och M är indelat i tre klasser .

Alt finns förtydligat här http://www.thomas-filtertechnik.de/Downloads/Filterklassen_Fax.pdf

MVH Pär H
 
Hej igen det där med att inte behöva så bra filter till sin dammsugare är bara nonsens självklart skall man ha så bra filter man bara kan (och har råd med).

Alla ni som någon gång använt sin gamla vanliga dammsugare och sugit stendamm med tex man har borrat i betong .
Det dammet letar sig in igenom filtret in i motorn och till slut går motorn sönder .Det är därför som tex DUSTCONTROL är så dyra .Och att sten damm i lungorna inte är bra det vet vi sen länge.

Lika illa är det med trä damm och vissa träslag är riktigt giftiga .Och det roliga med det hela är att det är dom riktigt små partiklarna som är skadliga och självklart är det dom som är svårast att få bort med filter .Utan dom samlar lungorna på sig

MVH Pär H
 
Tack för svaren! Luter väl tyvärr åt att det blir till att byta upp sig. Men i sammanhanget kanske det trots allt är rätt små pengar.
 
Men visst använder ni mask när ni jobbar med tex MDF? Dammsugaren tar ju inte upp allt.
 
Det dammsugaren gör är att ta hand om alla små partklar som är skadliga dom stora partiklarna kan kroppen (lungorna) ta hand om.

Det där med att använda mask utan att använda någon form av sug är dumt om man inte har på sig masken under hela tiden man vistas i lokalen .För dom små skadliga partiklar är inte synliga för ögat. Så när dammet har lagt sig i lokalen så flyger det fina dammet fortfarande om kring i flera timmar .
mvh pär h
 
Hmm. Visserligen har jag bara en Kärchersug, som kanske inte är lika bra som festools osv(?), men jag kör alltid både munskydd o sugare när jag jobbar med MDF.
 
Det där märker man själv hur vidare man behöver munskydd eller inte.

Personligen så använder jag sällan munskydd men det beror nog på att jag prioterar lite annorlunda än många andra .När jag skulle bygga mitt snickeri så skulle det vara så damfritt som möjligt (använder MDF mycket).Jag fick tänka om lite man var ju van vid att köra med mask när det dammar nu skulle masken bort .Det betydde bra spånsug .MEN framför allt så måste nästan alla utsug på maskiner stationära som hand maskiner modifieras och att alltid suga så nära källan som möjligt .Och så arbetar jag alltid på mitt sugbord .Jag har även ett luft renare som hänger i taket .

mvh pär h
 
Arbetar i stort sett dagligen med mdf och använder mig uteslutande av festools sortiment då deras utsugssystem är oöverträffbart.
Mask använder jag väldigt sällan, det har hänt vid några få tillfällen när man är tvungen att demontera utsuget av någon anledning.
Använder mig av en CTM 33 och en SRM45:a från festool och har aldrig haft problem med damm från varken handöverfräsen, kantfräsen, kexmaskinen eller någon av mina slipmaskiner.
Den enda som inte funkar 100% tillfredställande är kapex:en då ett till utsug i kapspåret skulle ha föredragits.

Att såga mdf utan utsug är inte att rekommendera.
 
Finns det utbytesfilter i HEPA klass för olika maskiner? Har en maskin från Clas Ohlsson som fungerar bra men den dammar lite väl mycket ur utblåset. Det sitter ett runt filter med skruvfattning där idag.
 
vad kostar Fein:en?

Shit vilken konversation det var i den tråden!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.